De pagina wordt geladen...

Bovag logo
Tweedehandsmarkt voor EV’s cruciaal voor doorbraak elektrisch rijden
0%
Terug

Tweedehandsmarkt voor EV’s cruciaal voor doorbraak elektrisch rijden

Laatste update 02 oktober 2025Leestijd: 3 min
Rondetafelgesprek over tweedehandsmarkt EV's

Europarlementariër Gerben-Jan Gerbrandy (D66, RENEW) organiseerde op donderdag 2 oktober op initiatief van BOVAG en onze Europese koepelorganisatie CECRA een rondetafelgesprek in Brussel. Centraal stond het belang van een gezonde tweedehandsmarkt voor elektrische voertuigen (EV’s). Want pas als elektrische auto’s ook als occasion aantrekkelijk en bereikbaar zijn, kan elektrisch rijden écht doorbreken.

Aan tafel zaten onder meer Peter Daeninck, voorzitter van CECRA (de Europese lobbyorganisatie voor dealers en onafhankelijke autobedrijven, waar BOVAG lid van is), Richard Knubben van Leaseurope, Mark Nicklas (DG GROW), Robin Loos (BEUC) en Stef Cornelis van Transport & Environment. Ook was er een vertegenwoordiger van het kabinet van eurocommissaris Wopke Hoekstra aanwezig.

Europarlementariër Gerbrandy benadrukte dat elektrisch rijden essentieel is voor een leefbare en schone planeet. Daarbij moet zowel de nieuwmarkt als de occasionmarkt ondersteund worden. Alleen zo krijgen meer mensen toegang tot betaalbare elektrische auto’s.

Matthieu Moulonguet van het kabinet van eurocommissaris Wopke Hoekstra wees op het belang van investeringsruimte voor fabrikanten en voor uitbreiding van laadinfrastructuur. Europa moet versnellen met laadpalen en zorgen dat prijzen transparant zijn. Daarnaast werkt de EU aan een zogeheten Battery Act, waarmee een sterke Europese batterijketen moet ontstaan. Dit alles is nodig om de concurrentie met landen als China bij te benen.

Ook Europese Commissievoorzitter Ursula von der Leyen deed onlangs een oproep aan de industrie om betaalbare instapmodellen te ontwikkelen. Want elektrische mobiliteit moet bereikbaar zijn voor iedereen, niet alleen voor de happy few.

Stef Cornelis van Transport & Enviroment waarschuwde om niet te schuiven met de datum van 2035, wanneer er alleen nog nieuwe elektrische auto’s verkocht mogen worden. Volgens hem is die duidelijke stip op de horizon nodig om de industrie te dwingen nu echt te versnellen.

Op een vraag van BOVAG-voorzitter Christianne van der Wal of Europa duidelijkheid wil geven en bestendig beleid wil voeren zodat consumenten en sector weten waar ze aan toe zijn, geeft het kabinet van Hoekstra aan dat de richting duidelijk is: ‘de toekomst is elektrisch’, maar we moeten pragmatisch omgaan met wat haalbaar is voor de industrie, gezien ook het economische belang en werkgelegenheid in de automotive sector.

Voor BOVAG is helder: zonder stevige tweedehandsmarkt blijft elektrisch rijden een luxe. Met een goede occasionmarkt wordt elektrisch rijden bereikbaar voor de massa.

Bezig met laden...

Door gebruik te maken van onze website geef je toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.