De pagina wordt geladen...
De Tweede Kamer wil invoering van zero-emissiezones voor bedrijfswagens uitstellen tot 2029. De motie van Tweede Kamerlid Veltman (VVD) met deze strekking werd dinsdag 22 oktober aangenomen. De regering moet daartoe vóór 1 november met een plan komen. BOVAG betreurt dat er nu last-minute onduidelijkheid ontstaat voor kopers en verkopers van bedrijfsauto’s.
Meerdere gemeenten hebben aangekondigd per 1 januari 2025 zero-emissiezones in te voeren. Daarmee werken zij stapsgewijs toe naar de eis dat alle bedrijfsvoertuigen in de stad uitstootvrij zijn. Het daadwerkelijk invoeren van de zero-emissiezones is een gemeentelijk besluit, maar wel volgens landelijke normen. In het hoofdlijnenakkoord van de nieuwe coalitie werd echter al een balletje opgegooid over een mogelijk uitstel. Door de motie lijkt de kans op uitstel nu nog groter.
Begin deze week hebben Transport en Logistiek Nederland, Evofenedex, RAI Vereniging, BOVAG, Natuur & Milieu, Techniek Nederland en Koninklijke OnderhoudNL een brief gestuurd aan de Tweede Kamer met het dringende verzoek de invoering van de zero-emissiezones niet uit te stellen. Er zijn overgangsregelingen voor jongere voertuigen, vrijstellingen voor bepaalde voertuigcategorieën, ontheffingen en een hardheidsclausule. Bijvoorbeeld als de overstap naar een zero-emissiebus voor een ondernemer financieel nog niet haalbaar is. En wat BOVAG betreft moet ook de afweging worden gemaakt of de laadinfrastructuur afdoende is alvorens de zero-emissiezone kan worden ingevoerd.
BOVAG pleit voor een bestendig en betrouwbaar beleid van de overheid. Besluiten om de invoering uit te stellen voor ondernemers, is in het nadeel van veel ondernemers die zich al hebben al voorbereid en investeringen hebben gedaan om straks de zero-emissiezones in te komen.
Download hier de position paper van BOVAG over zero-emissiezones.