De pagina wordt geladen...
De Europese Commissie voert vanaf 15 juni 2019 de slimme tachograaf in. Dat betekent dat alle bedrijfswagens die vanaf deze datum voor het eerst worden geregistreerd, moeten beschikken over de G2V1-tachograaf. De verwachting is dat de nieuwe tacho pas over een paar maanden op de markt komt. De Europese Commissie stelt de verordening echter niet uit en er komt geen restantvoorraadregeling. Dit kunt u doen om u nu al voor te bereiden.
De ‘smart tacho’ is voorzien van nieuwe functies zoals locatiebepaling en de mogelijkheid voor handhavers om op korte afstand fraudesignalen op te sporen. De voertuigen die deze nieuwe tachograaf aan boord moeten hebben zijn vooral N2-, N3, M2- en M3-voertuigen. En in sommige gebruikssituaties kan ook het een personen- of bestelauto met aanhangwagen zijn die een totale toegestane massa van de combinatie van meer dan 3500 kg heeft. Niet alle tachograafleveranciers zijn klaar voor de nieuwe verordening, dit kan problemen opleveren voor de branche. De Europese Commissie komt namelijk niet met een restantvoorraadregeling en stelt de verordening niet uit.
De nieuwe tachograaf is een eis voor gebruikers. Het is geen Europese voertuigtoelatingseis (zoals emissie en verlichting), maar het is wel gekoppeld aan een registratiedatum. Een restantvoorraadregeling was niet toepasbaar. BOVAG heeft hier samen met de RAI vereniging alles aan gedaan om dit geregeld te krijgen, maar dit bleek helaas niet haalbaar.
De slimme tachograaf die vanaf 15 juni 2019 verplicht wordt voor nieuwe voertuigen is voorzien van een Global Navigation Satellite System, dat de locatie van het voertuig bepaalt en bewaart. Ook kan een handhaver het systeem op korte afstand aflezen met een Dedicated Short-Range-unit. In de Europese regelgeving staat dat vanaf 15 januari 2034 alle motorvoertuigen in het internationaal goederenvervoer minimaal moet worden voorzien van deze G2V1-tachograaf. Er wordt ook al gesproken over een G2V2-tachograaf, een tweede versie van deze tweede generatie digitale tachograaf, die mogelijk eind 2024 verplicht wordt. Het gaat voor G2V1-tachografen mogelijk alleen om een software-update.