De pagina wordt geladen...
De tarieven van de tachograafkaarten moeten kostendekkend zijn. Dat stelde minister Cora van Nieuwenhuizen deze week als antwoord op een vraag van de SGP over de hoge tachograaftarieven in Nederland. Mondeling lichtte zij in het begrotingsdebat I&W toe dat het tarief van de kaarten daarom ‘naar beneden zal moeten gaan’. BOVAG is verheugd met deze toezegging, want dringt al langer aan op een prijsverlaging.
Uit een internationaal benchmarkonderzoek dat de minister had laten uitvoeren, bleek dat de tarieven in Nederland niet synchroon lopen met de kostprijs. Zij noemde dit ‘onwenselijk’. “Mijn uitgangspunt voor het nieuwe stelsel is om tarieven te hanteren die de kosten dekken”, reageerde de minister schriftelijk. “Hiermee ga ik dus ook aan de slag. Ik hecht er veel belang aan om voorstellen zorgvuldig te consulteren bij de sector. Ik streef er naar de consultatie zo spoedig mogelijk te starten.”
Naast de te hoge kosten voor de tachograafkaarten werd de truckbranche in 2019 bovendien geconfronteerd met een enorme stijging van het tarief voor de tachograaferkenning. Deze kostte in 2018 nog €108 en steeg in 2019 naar €167.
Het rapport van het internationaal benchmarkonderzoek wordt binnenkort aan Kamerleden beschikbaar gesteld. BOVAG zal blijven benadrukken dat het tarief snel omlaag moet en druk op dit dossier houden.