De pagina wordt geladen...

In de hele Europese Unie geldt vanaf 1 juli 2026 een nieuwe verplichting voor bestelauto’s in het internationale goederenvervoer. Voertuigen met een toegestane maximummassa (TMM) van meer dan 2,5 tot en met 3,5 ton moeten dan zijn uitgerust met een digitale smart tachograaf (versie 2, G2V2). Deze uitbreiding van de EU-verordening 561/2006, onderdeel van het Mobility Package, moet zorgen voor eerlijkere concurrentie en betere arbeidsomstandigheden in de transportsector.
Tot nu toe gold de tachograafplicht alleen voor vrachtwagens. Vanaf juli 2026 vallen ook bestelauto’s die internationaal vervoeren of cabotage uitvoeren onder de regels voor rij- en rusttijden. Chauffeurs moeten dan beschikken over een persoonlijke tachograafkaart, en hun werkgevers zijn verplicht om de gegevens uit te lezen, te bewaren en te controleren.
De verplichting geldt niet voor elk type vervoer. Uitzonderingen zijn er onder andere voor:
De EU wil met deze stap een gelijk speelveld creëren tussen vrachtwagen- en bestelautovervoerders. Bedrijven met lichte voertuigen konden tot nu toe vaak buiten de rij- en rusttijdenregels opereren, wat leidde tot oneerlijke concurrentie en risico’s voor veiligheid en arbeidsomstandigheden. De tachograaf moet ervoor zorgen dat iedereen onder vergelijkbare regels werkt en dat controle eenvoudiger wordt.
Voor transporteurs die momenteel internationaal vervoeren of cabotage met een voertuig verrichten tussen de 2,5 en 3,5 ton, is dit een flinke verandering:
BOVAG adviseert om in je klantenbestand na te gaan of bekend is of klanten met een dergelijk voertuig ook aan internationaal vervoer doen.