De pagina wordt geladen...

Bovag logo
Tachograafplicht voor bestelauto’s vanaf juli 2026: dit moet je weten
0%
Terug

Tachograafplicht voor bestelauto’s vanaf juli 2026: dit moet je weten

Laatste update 05 november 2025Leestijd: 3 min
Bestelwagen

In de hele Europese Unie geldt vanaf 1 juli 2026 een nieuwe verplichting voor bestelauto’s in het internationale goederenvervoer. Voertuigen met een toegestane maximummassa (TMM) van meer dan 2,5 tot en met 3,5 ton moeten dan zijn uitgerust met een digitale smart tachograaf (versie 2, G2V2). Deze uitbreiding van de EU-verordening 561/2006, onderdeel van het Mobility Package, moet zorgen voor eerlijkere concurrentie en betere arbeidsomstandigheden in de transportsector.

Tot nu toe gold de tachograafplicht alleen voor vrachtwagens. Vanaf juli 2026 vallen ook bestelauto’s die internationaal vervoeren of cabotage uitvoeren onder de regels voor rij- en rusttijden. Chauffeurs moeten dan beschikken over een persoonlijke tachograafkaart, en hun werkgevers zijn verplicht om de gegevens uit te lezen, te bewaren en te controleren.

De verplichting geldt niet voor elk type vervoer. Uitzonderingen zijn er onder andere voor:

  • Bestelauto’s die uitsluitend eigen goederen vervoeren en waarbij het rijden niet de hoofdtaak is (maximaal 12 rij-uren per week).
  • Niet-commercieel vervoer van goederen tot 7,5 ton TMM.
  • Specifieke sectoren zoals landbouw, tuinbouw, visserij en nooddiensten, binnen een beperkte straal van de standplaats.

Waarom deze maatregel?

De EU wil met deze stap een gelijk speelveld creëren tussen vrachtwagen- en bestelautovervoerders. Bedrijven met lichte voertuigen konden tot nu toe vaak buiten de rij- en rusttijdenregels opereren, wat leidde tot oneerlijke concurrentie en risico’s voor veiligheid en arbeidsomstandigheden. De tachograaf moet ervoor zorgen dat iedereen onder vergelijkbare regels werkt en dat controle eenvoudiger wordt.

Wat betekent dit voor transporteurs?

Voor transporteurs die momenteel internationaal vervoeren of cabotage met een voertuig verrichten tussen de 2,5 en 3,5 ton, is dit een flinke verandering:

  • De inbouw van een smart tachograaf mag alleen worden uitgevoerd door een gecertificeerde werkplaats.
  • Zij moeten hun administratie en planning aanpassen aan de rij- en rusttijdenregels.
  • Chauffeurs moeten getraind worden in het gebruik van de tachograaf en het correct registreren van hun activiteiten.
  • Richting de ingangsdatum kan het druk worden bij inbouwstations, dus het is verstandig om tijdig actie te ondernemen.

BOVAG adviseert om in je klantenbestand na te gaan of bekend is of klanten met een dergelijk voertuig ook aan internationaal vervoer doen.

Bezig met laden...

Door gebruik te maken van onze website geef je toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.