De pagina wordt geladen...
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat publiceerde deze week een subsidieregeling voor het aanleggen van laadinfrastructuur. Ondernemers kunnen een deel van de kosten voor aanschaf en plaatsing vergoed krijgen.
In het Klimaatakkoord is afgesproken dat de mobiliteitssector vanaf 2050 emissievrij is. Elektrische voertuigen spelen een belangrijke rol bij deze ambitie, maar die voertuigen moeten wel kunnen worden opgeladen. Voldoende laadinfrastructuur is daarom een voorwaarde. De overheid wil ondernemers hierbij helpen met subsidieregelingen.
De regeling
De subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij Bedrijven is bedoeld voor ondernemers die op hun terrein laadinfrastructuur willen aanleggen voor het laden van onder andere elektrische personenauto’s, bestelauto’s en vrachtauto’s. De hoogte van de subsidie is afhankelijk van de grootte van de onderneming en het vermogen van het laadstation. Mkb-ondernemingen krijgen tot 40% van de kosten vergoed, grote bedrijven tot 20%.
Rol BOVAG
Tegelijkertijd lopen we tegen de grenzen van ons elektriciteitsnetwerk op. In sommige gevallen kan een eigen batterijopslag uitkomst bieden. Zo’n batterij kan zich volladen op rustige momenten, en op piekmomenten bijspringen in het opladen van extra voertuigen. Daarmee kun je soms op dezelfde netaansluiting meerdere voertuigen laden. BOVAG heeft ervoor gepleit dat ook zo’n stationaire batterij in aanmerking komt voor subsidie en dat is gelukt. Ondernemers kunnen een deel van de aanschafkosten van een stationaire batterij vergoed krijgen. Verder hebben BOVAG en andere brancheorganisaties speciale aandacht gevraagd voor de wensen van kleine ondernemers, via een mkb-toets.
Ook subsidie mogelijk voor advieskosten
Veel ondernemers hebben vragen over het aanleggen van laadinfrastructuur. Daarom kunnen zij ook subsidie aanvragen voor advies over de juiste apparatuur en de aanleg ervan. 50% van de kosten worden vergoed, tot een maximum van 3500 euro. De overheid wil hiermee voorkomen dat ondernemers investeringen uitstellen door gebrek aan kennis.
Aanvragen
Subsidie aanvragen is mogelijk vanaf 24 september 2024 via de website van RVO. Daar is ook meer informatie over de regeling en het aanvraagproces te vinden.
Subsidieregeling Publieke Laadinfrastructuur Zwaar Vervoer
Daarnaast is de subsidieregeling Publieke Laadinfrastructuur Zwaar Vervoer gepubliceerd. Deze regeling vergoedt een deel van de kosten voor aanleg of opwaardering van een publiek toegankelijke locatie. Deze regeling is relevant voor bedrijven die investeren in laadinfrastructuur voor zwaar vervoer (Charge Point Operators, tankstation-exploitanten) en ondernemers met zware elektrische voertuigen die onderweg moeten kunnen laden. Hier vind je meer informatie over deze regeling.