De pagina wordt geladen...

Bovag logo
Simon says: de ontwikkelingen in autonoom rijden
0%
Terug

Simon says: de ontwikkelingen in autonoom rijden

Laatste update 26 november 2024Leestijd: 2 min
ADAS

Het groeiende aantal functies in de autowereld blijft zich transformeren: van Cruise Control en Lane Keeping assist tot Lane Depature Warning en volledig ‘Eyes-off’ rijden. Lees snel verder hoe Simon Kopinsky, viaBOVAG.nl-autoadviseur van de consument, hiertegen aankijkt.

General Motors (GM) introduceerde in 1939 als eerste een zelfrijdende auto, een elektrisch voertuig dat werd aangestuurd door radiografisch bestuurde elektromagnetische velden. Nu lopen zij, Tesla, BMW, maar ook Aziatische merken zoals Hyundai en Kia hierin voorop.

Vraag = verwachting

"Cruise Control en Lane Departure Warning Systems worden steeds vaker gezien als basisonderdelen van een auto. De consument verwacht dat de nieuwere modellen in de huidige automarkt deze technologieën standaard geïntegreerd hebben." Toch blijft de actieve vraag naar functies vanaf Level 3 achter, zegt Simon. Level 2-rijden houdt in dat de auto taken kan uitvoeren, zoals sturen en versnellen. De bestuurder blijft verantwoordelijk. Vanaf level 3 gaan we echt een stap verder, waarbij de auto in bepaalde situaties volledig zelfstandig kan rijden, al moet de bestudeer wel snel ingrijpen. Bij level 4 is volledig autonoom rijden mogelijk. Dit kent in ons land nog verschillende uitdagingen.

Hoewel deze technologieën vaak vanuit een veiligheidsaspect worden geïntroduceerd en ze het aantal ongelukken zelfs merkbaar verminderen, vraagt de stap naar meer autonomie om vertrouwen van de bestuurder en duidelijke uitleg van de technologie.

De consument blijft voorzichtig

Consumenten vinden het moeilijk om de controle uit handen te geven, zelfs bij jongere bestuurders is die voorzichtigheid merkbaar. Dit komt deels door de angst om te vertrouwen op systemen die ze nog niet volledig begrijpen. Misschien zijn we in Nederland ook te nuchter om onze auto ons te ‘laten rijden’? Aldus Simon.

Investeren

De groei in de vraag en de acceptatie vanuit de consument en de overheid is land- en merkafhankelijk. Simon ziet wel een kans voor verandering: "Als we willen dat meer mensen deze technologie omarmen, moeten we investeren in educatie en marketing. Consumenten moeten zien dat het niet alleen gaat om gemak, maar ook om veiligheid en comfort."

Bezig met laden...

Door gebruik te maken van onze website geef je toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.