De pagina wordt geladen...
Vorige maand werden 4.390 nieuwe lichte bedrijfswagens geregistreerd en dat is volgens de data van BOVAG en RDC een daling van 22,4 procent in vergelijking met oktober 2021. In de eerste 10 maanden van dit jaar nam het aantal nieuwe bestelwagens met 16,9 procent af ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Er werden tot en met oktober bijna 10.000 nieuwe bestellers minder afgeleverd dan een jaar geleden, tot een totaal van 48.725. Dat is het laagste aantal voor deze periode van een kalenderjaar sinds 2014. In tegenstelling tot de nieuwverkoop van personenauto’s profiteert de bedrijfswagenbranche kennelijk nog niet van het teruglopende tekort aan computerchips en andere onderdelen. Daar waar in oktober voor de derde maand op rij meer nieuwe personenauto’s werden geregistreerd dan in de vergelijkbare maanden in 2021, noteerde de afzet van bestelwagens nagenoeg elke maand dit jaar een min. Alleen in juni werden er welgeteld 26 exemplaren meer geregistreerd dan in juni vorig jaar.
Ruim 7 procent van alle nieuwe bestelauto’s betreft een volledig elektrisch aangedreven model, terwijl dat aandeel vorig jaar tot en met oktober nog 4,3 procent bedroeg. In absolute aantallen steeg de afzet van elektrische bedrijfswagens in vergelijking met een jaar geleden met meer dan 39 procent tot 3.488 stuks. Het dieselaandeel daalde tot net onder de 89 procent, waar dat normaliter altijd stevig boven de 90 procent was en tot 2020 zelfs steevast rond de 95 procent. De top-3 van meest geregistreerde merken dit jaar zit erg dicht bij elkaar: Mercedes heeft een marktaandeel van meer dan 17 procent, Volkswagen en Ford volgen op korte afstand met elk bijna 16,5 procent. Renault is goed voor bijna 13 procent van de markt en Opel ‘doet’ iets minder van 9 procent. Deze vijf merken zijn dus verantwoordelijk voor bijna driekwart van alle nieuwe bestelauto’s dit jaar.