De pagina wordt geladen...
Het Relatie Onderzoek Dealer Importeur (RODI) 2023 van BOVAG Autodealers toont aan dat de dynamiek binnen de sector het afgelopen jaar sterk is veranderd. Ondanks redelijke verkoopresultaten, zien we een daling in de algemene waardering van de relatie tussen dealers en importeurs van een 6,4 in 2022 naar een 6,0 in 2023. De introductie van het agentuurmodel en een teruglopende order-intake hebben hierbij een belangrijke rol gespeeld.
RODI 2023 heeft een nieuwe opzet, die beter past bij de wens van de dealer-netwerken en de huidige ontwikkelingen in de markt. Het licht geen specifieke merken meer uit, maar richt zich op actuele trends en uitdagingen. Dat moet van dit rapport een constructieve handleiding maken, als basis voor dialoog en verbetering tussen dealer en importeur.
Kostenbeheersing en margedruk blijven prominente uitdagingen. De compensatie bij een tegenvallende markt scoorde een magere 5,0 en de marketinginspanningen van importeurs bij de verkoop van nieuwe auto’s daalden met 0,8 punt naar een 5,5. Aandachtspunten zijn klanttevredenheidsmetingen (4,7), voorgeschreven interfaces & software (5,0) en compensatie door OEM's bij tegenvallende marktomstandigheden (5,0).
Desondanks zijn er ook positieve ontwikkelingen te melden. Het verdienmodel op onderdelen en de informatievoorziening omtrent de leveringsstatus van bestelde auto’s stegen beiden met 1 punt. De advisering van de buitendienst kreeg het hoogste rapportcijfer, namelijk een 7,0.
Bert de Kroon, voorzitter van BOVAG Autodealers, onderstreept het belang van samenwerking en digitalisering: "Om de uitdagingen van vandaag het hoofd te bieden, is intensievere samenwerking met fabrikanten cruciaal. We moeten verder digitaliseren en efficiënter werken met directe fabrieksinterfaces waarin we die data ook daadwerkelijk kunnen koppelen aan onze dagelijkse werkprocessen en zo kunnen werken aan efficiencyverbetering. En zoals al jaren een speerpunt: laat klantentevredenheid gaan over klanten en niet over meetsystemen."
Het jaar 2024 wordt een examenjaar voor retailers in een nieuwe markt. De backorders lijken op te drogen en het economisch tij is gekeerd. Nieuwe auto’s moeten weer ouderwets verkocht worden, ook binnen het agentuursysteem. "De tijd zal leren hoe we ons hierin staande houden. Ik hoop dat de inzichten uit RODI 2023 je kunnen helpen van dit examenjaar een succes te maken", aldus De Kroon.
BOVAG-leden kunnen de resultaten van hun eigen merk via de dealervereniging inzien. Wel is een tabel gemaakt waarin het gemiddelde per vraag te zien uitgesplitst naar volume- en premiummerk. Deze kun je hier downloaden.