De pagina wordt geladen...
De recyclingbijdrage voor personenauto’s en lichte bedrijfswagens is vanaf 1 januari 2024 vastgesteld op € 20,-. Dat maakt Auto Recycling Nederland (ARN) vandaag bekend. Dat is € 2,50 lager ten opzichte van de huidige € 22,50 per auto.
De afdracht van de recyclingbijdrage is verplicht sinds 1 mei 2021 voor alle auto's en lichte bedrijfswagens die voor het eerst een Nederlands kenteken krijgen en voor gebruikte auto's die uit het buitenland worden geïmporteerd. De beheerbijdragen die deelnemende importeurs volgend jaar betalen voor inzameling en recycling van Li-ion batterijen voor elektrische voertuigen zijn ook bekend; deze blijven gelijk aan dit jaar.
De recyclingbijdrag wordt betaald als een auto voor het eerst op de Nederlandse markt komt. De bijdrage is bedoeld om alle auto's in Nederland aan het einde van hun levensduur milieuverantwoord te recyclen. Nadat de recyclingbijdrage in 2021 is gedaald van 30 euro naar 25 euro en vorig jaar verder omlaag ging naar 22,50 euro, daalt het bedrag vanaf volgend jaar naar 20 euro. Dit is in lijn met de in 2021 gemaakte afspraken met de overheid en de branche. Met de nieuwe Europese regels over autowrakken, die naar verwachting vanaf 2025 is ingegaan, is nog onduidelijk of dit bedrag ook in de toekomst op dit niveau kan blijven.
De recyclingbijdrage op auto's wordt door ARN ingezet om aan de wettelijke verplichting van minimaal 95 procent autorecycling en hergebruik te voldoen. Afgedankte auto's in Nederland worden duurzaam gerecycled en vrijwel alle restmaterialen worden nuttig toegepast. ARN heeft samen met autodemontage-, shredder- en recyclingbedrijven mede dankzij de recyclingbijdrag een recyclingpercentage van ruim 98 procent bereikt.
De beheerbijdrage voor de inzameling en recycling van Li-ion autobatterijen zijn in 2022 gehalveerd. Reden hiervan was dat autobatterijen langer meegaan dan oospronkelijk verwacht. De huidige tarieven zijn afgestemd op de verwachte toekomstige verplichtingen voor de inzameling en recycling van afgedankte autobatterijen. Om die reden worden de beheerbijdragen die deelnemende auto-importeurs aan ARN betalen voor inzameling en recycling van Li-ion batterijen per 1 januari 2024 niet gewijzigd.
Met de beheerbijdrage is het mogelijk om afgedankte autobatterijen op een duurzame wijze te recyclen. ARN werkt samen met recyclingbedrijven die de wettelijke eis van minimaal 50 procent van het gewicht van lithium-ion batterijen ruimschoots behalen. In 2021 is een recyclingprestatie van 83 procent behaald. De cijfers over 2022 worden binnnenkort bekendgemaakt.
De beheerbijdragen voor Li-ion startaccu’s en aandrijfbatterijen zijn in 2024 (incl. BTW):
|
---|
Ga voor meer informatie naar
van ARN.