De pagina wordt geladen...
De RDW kondigde vorig jaar een wijziging aan van de alternatieve voorschriften voor seriematig geproduceerde voertuigen met incomplete of complete EU-typegoedkeuring, waarvan de laatste fase individueel wordt voltooid ofwel de opbouw van chassis cabines met een referentiemassa tot 2.840 kilogram. De verandering die per 1 juli 2024 zou ingaan, houdt in dat de CO2 van het voertuig berekend wordt met de tool van de fabrikant. Past het voertuig niet in de tool, dan zou niet langer een kenteken worden afgegeven. Op verzoek van de branche is de ingangsdatum van deze wijziging met een half jaar uitgesteld tot 1 januari 2025.
Bij de tweede fase bouw van een chassis cabine wordt de CO2 bepaald. De aanvrager van de keuring kan de CO2 berekenen met een tool van de fabrikant van de chassis cabine. De tool berekent de CO2-uitstoot onder andere op grond van breedte, hoogte, weerstand en gewicht. Omdat aanvankelijk niet alle merken een tool hadden en/of deze tool nog niet perfect werkte, is destijds toegestaan om te kiezen voor de hoogste categorie CO2-uitstoot. De fabrikant is in Europa verantwoordelijk voor de uitstoot van de door de fabrikant geproduceerde voertuigen. Door middel van de tool heeft de fabrikant enige invloed op de uitstoot, ook na opbouw op de chassis cabine.
De RDW kondigde eind vorig jaar aan dat dit uitwijken naar de hoogste categorie uitstoot vanaf 1 juli 2024 niet meer mogelijk is. Gevolg hiervan is dat als de tool van de fabrikant stelt dat de opbouw niet past (omdat deze te hoog, lang, breed etc. is, waardoor de CO2-uitstoot te hoog wordt), het voertuig met die opbouw niet meer toegelaten kan worden. Het voertuig krijgt dan geen kenteken. Aangezien de gevolgen zeer groot kunnen zijn voor klanten, dealers en carrosseriebouwers, heeft de branche uitstel gevraagd.
BOVAG is blij dat de RDW dit uitstel heeft verleend. De RDW heeft de wijziging weliswaar tijdig gepubliceerd, maar deze wijziging heeft de branche onvoldoende bereikt, terwijl de wijziging grote gevolgen kan hebben. De branche heeft nu een half jaar langer om zich op deze wijziging voor te bereiden. De wijziging gaat in op 1 januari 2025, tegelijk met het wegvallen van de BPM-vrijstelling voor bestelauto’s van ondernemers.
Let op
dat bij aanschaf van een nieuw voertuig dat in 2025 wordt geleverd, dat het voertuig ‘past’ binnen de parameters van de emissie-goedkeuring.
De RDW start een werkgroep waarbij ook BOVAG en RAI meedenken over nieuwe alternatieve voorschriften. BOVAG zoekt nog enkele deskundige leden die namens BOVAG deel willen nemen aan de werkgroep. Geïnteresseerd? Stuur dat een mailtje naar joseburgemeester@bovag.nl.