De pagina wordt geladen...
De RDW neemt per 1 januari 2025 maatregelen om te voorkomen dat frauduleuze keurmeesters een voertuig kunnen afmelden zonder dat een APK is uitgevoerd. Uit onderzoek van RDW blijkt namelijk dat er kwaadwillenden zijn die het systeem misbruiken. Er wordt nagedacht over een meldpauze van één tot vijf minuten tussen afmeldingen en een digitaal veiligere manier van afmelden.
Een mogelijke maatregel die de RDW invoert bij de APK voor lichte voertuigen (APK2) is een meldpauze. Het staat nog niet exact vast hoe deze eruit komt te zien. Een mogelijkheid is dat een keuringslocatie maar één afmelding per minuut kan doen en dat de keurmeester tussen het doorgeven van een afmelding vijf minuten moet wachten. Dit voorkomt dat afmeldingen in één keer worden gedaan, waardoor de steekproeven niet goed verdeeld worden over de erkenninghouders. Bovendien melden kwaadwillende keurmeesters in één keer veel voertuigen af. Uit onderzoek van de RDW bleek ook dat tussen de afmeldingen bij dealers soms in groten getale vreemde merken zaten. Dit bleken vaak illegale online APK's.
De keurmeester gebruikt voor het afmelden van een APK een pas- en pincombinatie om zijn identiteit aan te tonen. Het is niet toegestaan deze benodigde cijferreeks in de praktijk over te dragen zodat iemand anders een voertuig kan afmelden. Uit onderzoek naar illegale online APK's kwam bijvoorbeeld naar voren dat een keurmeester het ene moment in Groningen een voertuig afmeldt en vijf minuten later een voertuig in Amsterdam. Dit is fysiek onmogelijk. Belangrijker nog is dat de manier van afmelden niet meer voldoet aan de digitale veiligheidseisen van de Rijksoverheid.
De RDW is bezig met het uitwerken van een andere vorm van afmelden, de zogenoemde ‘Authenticatie Keurmeester’ die voldoet aan de gestelde veiligheidseisen en fraude met afmelden moeilijker maakt. De RDW houdt zo goed mogelijk rekening met de branche, zodat die nieuwe vorm van authenticatie niet te hoge kosten met zich meebrengt en de bedrijfsprocessen van de erkenninghouders niet te veel verstoort en het werkbaar blijft. Deze maatregel wordt zowel voor lichte (APK2) als zware (APK1) voertuigen ingevoerd en geldt ook voor LPG- en Tachograaftechnici en APK3.
Als BOVAG willen we de belangen van onze leden zo goed mogelijk vertegenwoordigen. We staan daarom ook open voor reacties en/of suggesties, waarmee we het gesprek met de RDW verder aan kunnen gaan. Heb je een suggestie? Laat dit dan weten door een mailtje te sturen naar joseburgemeester@bovag.nl.