De pagina wordt geladen...

Rond chiptuning en (het manipuleren van) emissiesystemen bestaat veel onduidelijkheid. Wat mag wél en wanneer overschrijd je de grenzen van de wet en dus de lidmaatschapsregels van BOVAG? In de praktijk is er een grijs gebied tussen, want niet altijd is in één oogopslag duidelijk welke aanpassingen binnen de regels vallen en welke leiden tot verlies van typegoedkeuring. Dat roept vragen op bij bedrijven én klanten. BOVAG zet de wettelijke kaders op een rij, zodat duidelijker is wat kan en wat niet.
Chiptuning, het aanpassen van motormanagementsoftware, is toegestaan zolang het voertuig binnen de wettelijke emissie- en geluidseisen blijft. Zodra een wijziging ertoe leidt dat de auto niet meer voldoet aan de Europese typegoedkeuring, ontstaan risico’s: dan mag het voertuig niet meer deelnemen aan het verkeer en is de auto mogelijk ook niet verzekerd. De RDW hanteert als richtlijn dat bij een vermogenswinst van meer dan twintig procent een herbeoordeling van de typegoedkeuring is vereist. Dit maakt tuning een grijs gebied, mede door verschillen in meetmethodes (meting aan de krukas of aan de wielen), maar ook omdat je dus onwettelijk bezig bent als je wél chiptunet met een vermogenswinst van boven de twintig procent, maar de auto niet laat herkeuren. En het ene is zichtbaar, het andere natuurlijk niet.
BOVAG roept zijn leden dan ook op zich aan de wet te houden: chiptunen kan, maar alleen binnen de grenzen van de bestaande typegoedkeuring en in combinatie met een herkeuring indien nodig.
Het EGR-systeem (Exhaust Gas Recirculation) is een verplicht emissiebeperkend systeem. Uitschakelen of wegschrijven daarvan wordt door RDW en ILT gezien als het onklaar maken van emissiebeperkende voorzieningen. Dat is verboden op grond van de Wegenverkeerswet.
Voertuigen voldoen dan niet meer aan hun typegoedkeuring, wat kan leiden tot afkeur bij de apk en boetes voor bestuurders. Bedrijven die dit aanbieden riskeren sancties én zetten hun BOVAG-lidmaatschap op het spel.
Twijfel je of een bepaalde dienst onder toelaatbare tuning valt of als emissiemanipulatie wordt gezien? Neem dan contact op met de technische helpdesk van BOVAG via techniek@bovag.nl of (030) 659 52 00.
Het verwijderen, uitschakelen of manipuleren van emissiebeperkende voorzieningen zoals EGR-kleppen, AdBlue/SCR-systemen en in sommige gevallen ook roetfilters (DPF) en katalysatoren is illegaal en mag sowieso niet door BOVAG-leden worden aangeboden.