De pagina wordt geladen...

Bovag logo
OSNMA in gebruik: nieuwe verplichtingen voor tachografen per 24 december 2025
0%
Terug

OSNMA in gebruik: nieuwe verplichtingen voor tachografen per 24 december 2025

Laatste update 25 september 2025Leestijd: 3 min
Gereedschap

De Open Service Navigation Message Authentication (OSNMA) van het Europese satellietnavigatiesysteem Galileo is sinds 24 juli 2025 officieel in gebruik. Dit heeft grote impact op de transportsector, want digitale tachografen moeten gebruik gaan maken van dit beveiligde signaal. Vanaf 24 december 2025 moeten alle nieuw geregistreerde voertuigen zijn uitgerust met een OSNMA-conforme G2V2-tachograaf.

OSNMA maakt het mogelijk om te verifiëren dat de ontvangen navigatiesignalen daadwerkelijk van betrouwbare Galileo-satellieten afkomstig zijn en niet zijn vervalst (spoofing). Daarmee stijgt de betrouwbaarheid van satellietnavigatie aanzienlijk, vooral in kritieke toepassingen zoals autonoom rijden, civiele luchtvaart en transportveiligheid.

Binnen de transportsector heeft dit gevolgen voor fabrikanten, vervoerders en eigenaren van tachograafplichtige voertuigen. We hebben het nog een keer op een rij gezet.

Nieuwe verplichtingen voor tachograafplichtige voertuigen

Vanaf 24 december 2025 geldt dat alle nieuw geregistreerde voertuigen moeten zijn uitgerust met een volledig goedgekeurde, OSNMA-conforme G2V2-tachograaf.

Voertuigen geregistreerd tussen 24 juli en 24 december 2025

  • Mogen nog worden voorzien van een G2V2-transitietachograaf (dus zonder OSNMA).
  • Alle voertuigen die op 24 december 2025 nog niet zijn geregistreerd, moeten worden aangepast en alsnog worden uitgerust met een OSNMA-conforme G2V2-tachograaf.

Voertuigen met datum eerste toelating vanaf 24 december 2025

  • Moeten standaard worden uitgerust met een volledig goedgekeurde, OSNMA-conforme G2V2-tachograaf.

Bestaande voertuigen

Voor voertuigen die al zijn uitgerust met oudere generaties tachografen (G1V1-, G1V2-, GV3- of G2V2-transitietachograaf):

  • Indien geregistreerd vóór 19 augustus 2023 en ingezet in internationaal verkeer, moesten deze uiterlijk 19 augustus 2025 zijn geüpgraded naar een G2V2-transitietachograaf.
  • Een latere upgrade van een G2V2-transitietachograaf naar een OSNMA-conforme G2V2-tachograaf is toegestaan, maar niet verplicht.

Met de introductie van OSNMA zet de Europese Unie een belangrijke stap in het verhogen van de veiligheid en betrouwbaarheid van satellietnavigatie. Voor de transportsector betekent dit enerzijds een investering in nieuwe tachograafsystemen, maar anderzijds ook een versterking van fraudebestendigheid en handhaafbaarheid.

Brief RDW

Omdat er enkele belangrijke wijzigingen op het gebied van tachografen op stapel staan, waaronder een aangepast handboek, heeft de RDW recent alle tachograaf-erkenninghouders per brief geïnformeerd. Deze brief kun je hier bekijken.

Bezig met laden...

Door gebruik te maken van onze website geef je toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.