De pagina wordt geladen...
De Open Service Navigation Message Authentication (OSNMA) van het Europese satellietnavigatiesysteem Galileo is sinds 24 juli 2025 officieel in gebruik. Dit heeft grote impact op de transportsector, want digitale tachografen moeten gebruik gaan maken van dit beveiligde signaal. Vanaf 24 december 2025 moeten alle nieuw geregistreerde voertuigen zijn uitgerust met een OSNMA-conforme G2V2-tachograaf.
OSNMA maakt het mogelijk om te verifiëren dat de ontvangen navigatiesignalen daadwerkelijk van betrouwbare Galileo-satellieten afkomstig zijn en niet zijn vervalst (spoofing). Daarmee stijgt de betrouwbaarheid van satellietnavigatie aanzienlijk, vooral in kritieke toepassingen zoals autonoom rijden, civiele luchtvaart en transportveiligheid.
Binnen de transportsector heeft dit gevolgen voor fabrikanten, vervoerders en eigenaren van tachograafplichtige voertuigen. We hebben het nog een keer op een rij gezet.
Vanaf 24 december 2025 geldt dat alle nieuw geregistreerde voertuigen moeten zijn uitgerust met een volledig goedgekeurde, OSNMA-conforme G2V2-tachograaf.
Voor voertuigen die al zijn uitgerust met oudere generaties tachografen (G1V1-, G1V2-, GV3- of G2V2-transitietachograaf):
Met de introductie van OSNMA zet de Europese Unie een belangrijke stap in het verhogen van de veiligheid en betrouwbaarheid van satellietnavigatie. Voor de transportsector betekent dit enerzijds een investering in nieuwe tachograafsystemen, maar anderzijds ook een versterking van fraudebestendigheid en handhaafbaarheid.
Omdat er enkele belangrijke wijzigingen op het gebied van tachografen op stapel staan, waaronder een aangepast handboek, heeft de RDW recent alle tachograaf-erkenninghouders per brief geïnformeerd. Deze brief kun je hier bekijken.