De pagina wordt geladen...
Vanaf 1 mei 2021 krijgen nieuwe banden onder voertuigen en in de losse verkoop een nieuw Europees bandenlabel. Hierbij gelden niet alleen aanvullende verplichtingen voor bandenverkopers, maar nu óók voor aanbieders van nieuwe personenauto's, bedrijfswagens, bussen, campers, caravans en aanhangwagens. Check dit bij uw leveranciers!
Voor banden met een productiedatum vanaf 1 mei 2021 (vanaf DOT-code 1821) geldt het nieuwe bandenlabel; dat moet in het technisch reclamemateriaal zijn opgenomen en het bijbehorende productinformatieblad moet beschikbaar zijn. Vanaf 1 mei zijn het vernieuwde bandenlabel en productinformatieblad voor nieuwe banden die dan aan de verplichting moeten voldoen, te downloaden van het openbare deel van de Europese productendatabank EPREL. Dit is toegankelijk via de QR-code op het nieuwe bandenlabel.
Voor banden tot en met DOT-code 1721 mag tot 1 december 2021 nog het oude label worden gebruikt (zonder productinformatieblad en technisch reclamemateriaal). Vanaf 1 december 2021 geldt voor álle nieuwe banden met een productiedatum vanaf 25 juni 2020 (vanaf DOT-code 2620) de verplichting van het nieuwe bandenlabel, productinformatieblad en technisch reclamemateriaal. BOVAG adviseert alle leden die banden en/of nieuwe personenauto's, (zware en lichte) bedrijfswagens, bussen, campers, caravans en/of aanhangwagens verkopen, te informeren bij hun leveranciers en te controleren of deze de juiste documenten aanleveren.
Vanaf 1 mei 2021 moet aan (potentiële) klanten vóór de verkoop van een nieuw voertuig of aanhangwagen/caravan al het label worden getoond van de banden die op dat moment gemonteerd zijn én van banden die optioneel gemonteerd kunnen worden, inclusief het bijbehorend productinformatieblad en het relevante technisch reclamemateriaal. Ook online moet het bandenlabel met (een link naar) het bijbehorend productinformatieblad worden getoond.
Verkopers van nieuwe banden dienen er óf voor te zorgen dat het bandenlabel duidelijk zichtbaar en leesbaar op of bij de band is geplaatst, óf dat vóór verkoop van een band het bandenlabel aan de potentiële koper wordt verstrekt. Ook zorgen zij ervoor dat het bijbehorende productinformatieblad beschikbaar is, zowel in de eigen zaak als bij online presentatie. In advertenties moet het bandenlabel zichtbaar zijn en als er een prijs wordt vermeld, dan dient het label bij de prijs te worden getoond. In online advertenties dient tevens het bijbehorende productinformatieblad toegankelijk te zijn.
De meest in het oog springende, visuele wijzigingen van het nieuwe Europese bandenlabel, vastgelegd in de EU-verordening 2020/740:
In dit document leest u alles over de invoering van het nieuwe bandenlabel en de consequenties daarvan voor de branche: