De pagina wordt geladen...
Het kabinet heeft deze week de resultaten van diverse onderzoeken gepubliceerd naar de invoering van Betalen naar Gebruik (BNG). Wat BOVAG opvalt bij het doornemen van de onderzoeken is dat één belangrijke onderzoeksvariant ontbreekt: hoe BNG in te voeren zodat het lastenneutraal is voor de automobilist, onderaan de streep. Wat BOVAG betreft een belangrijke voorwaarde voor invoering van BNG.
Het is lastig om verder al te inhoudelijk te reageren op de onderzoeken want deze moeten nu eerst omgezet worden in zogenoemde beleidsopties. Pas als de overheid daaruit keuzes maakt en knopen doorhakt, weten we uiteindelijk waar we aan toe zijn.
Het kabinet lijkt vooral te focussen op 'budgetneutraliteit': dat betekent dat het de fictieve schatkist in de toekomst geen cent mag kosten. Ook niet als er steeds meer schone auto's komen en er door het BNG-systeem minder autokilometers worden gemaakt. En dat zou nog wel eens tot forse lastenstijging voor de automobilist kunnen leiden. En daarmee sla je het draagvlak onder de noodzakelijke verduurzaming van mobiliteit weg.
De politiek worstelt daar mee. Eerder zei minister Jetten al dat deze zogenoemde 'grondslag erosie' (als de automobilist financieel gestraft wordt voor het feit dat auto's schoner en zuiniger worden) het grootste dilemma is voor verduurzaming. En een motie van onder meer Kamerlid Grinwis riep de regering al op om te onderzoeken hoe je die 'grondslag erosie' slim zou kunnen opvangen.
Aanvankelijk zouden rond deze tijd de contouren van de plannen voor BNG duidelijk moeten zijn, maar het is kennelijk een lastige puzzel voor kabinet. Het laatste nieuws is dat er in het najaar een wetvoorstel ligt.
De deze week gepubliceerde onderzoeken staan hier:
Vervolgonderzoeken voor de uitwerking van betalen naar gebruik openbaar | Nieuwsbericht | Rijksoverheid.nl