De pagina wordt geladen...
Onderzoekers van ElaadNL verwachten dat tegen 2050 bijna alle trucks en bestelwagens in de logistieke sector elektrisch zullen zijn. Dit blijkt uit hun recent gepubliceerde Outlook Logistiek 2025. Momenteel is slechts 3 procent van de bestelauto's en minder dan 1 procent van de trucks batterij-elektrisch. Afhankelijk van het scenario wordt verwacht dat in 2050 tussen de 96 en 100 procent van de bestelauto's en tussen de 76 en 95 procent van de trucks elektrisch zullen zijn. Dit komt neer op ongeveer 1,2 miljoen elektrische bestelauto's en 150.000 e-trucks.
In het onderzoek zijn drie verschillende scenario’s geschetst voor de elektrificatie van trucks en bestelwagens. In het middenscenario, dat gebaseerd is op huidig en gepland overheidsbeleid en die trends in de technologieontwikkeling volgt, is de verwachting dat in 2035 alle nieuw verkochte bestelauto’s elektrisch zijn. Het percentage elektrisch ligt bij de verkoop van nieuwe trucks op 90 procent in 2050.
De onderzoekers van ElaadNL signaleren dat er de afgelopen paar jaar minder batterij-elektrische logistieke voertuigen zijn bijgekomen dan verwacht. De komende jaren wordt echter een omslag verwacht vanwege een lagere Total Cost of Ownership (TCO) van elektrische bestelauto’s en trucks. Door de latere omslag, loopt ook de elektriciteitsvraag vanuit de logistieke sector minder snel op. Maar uiteindelijk komt deze hoger uit dan eerder werd verwacht. Dat komt volgens het onderzoeksrapport ook doordat het percentage waterstofvoertuigen lager ligt dan eerder werd gedacht.
De groei van elektrische logistieke voertuigen zal volgens het onderzoek leiden tot een toename in elektriciteitsvraag van 17 tot 20 terawattuur (TWh) in 2050, wat meer dan 10 procent is van het huidige jaarlijkse elektriciteitsverbruik in Nederland. Het grootste deel van deze laadvraag (75 procent) zal plaatsvinden op bedrijventerreinen, aangezien 90 procent van de trucks en meer dan de helft van de bestelauto's daar hun standplaats hebben. Daarnaast zal een deel van de laadvraag langs het hoofdwegennet en in woonwijken plaatsvinden.
De onderzoekers benadrukken het belang van een efficiënt gebruik van het elektriciteitsnet om uitdagingen zoals netcongestie aan te pakken. Oplossingen zoals tijdsblokgebonden contracten en het gebruik van stationaire batterijen kunnen daaraan bijdragen.
Het persbericht en onderzoeksrapport zijn hier te vinden. De volledige Outlook Logistiek 2025 inclusief geografische spreidingen is beschikbaar via het interactieve dashboard op de website van ElaadNL. Het onderzoek is gepresenteerd bij de ElaadNL Webtalk Live. Deze sessie kun je terugkijken op YouTube.