De pagina wordt geladen...

Bovag logo
Nieuwe regelgeving F-gassen komt eraan
0%
Terug

Nieuwe regelgeving F-gassen komt eraan

Laatste update 01 mei 2025Leestijd: 3 min
airco

De Nederlandse overheid werkt op dit moment aan de implementatie van Europese regels voor F-gassen. De exacte invulling moet de komende tijd nog duidelijk worden, maar de eerste contouren van de wetgeving - die gevolgen heeft voor de auto- en truckbranche – zijn al wel zichtbaar.

F-gassen zijn gefluoreerde broeikasgassen die worden gebruikt als koudemiddel in bijvoorbeeld koelinstallaties van trucks en airco’s in personenauto’s. Ze hebben een sterk broeikasgaseffect. Als deze koudemiddelen ontsnappen naar de atmosfeer, bijvoorbeeld door lekkage of bij onzorgvuldige afvoer bij het afdanken van apparatuur, zijn ze schadelijk voor gezondheid en milieu.

Snellere afbouw van gebruik

Op 11 maart 2024 is de herziene Europese F-gassenverordening in werking getreden. Die moet leiden tot een snellere afbouw van het gebruik en uitstoot van F-gassen. De scope van deze verordening wordt verbreed met een uitgebreidere lijst van apparatuur en de stoffen die daarin zitten, inclusief alternatieven voor F-gassen zoals natuurlijke koudemiddelen (ammoniak, koolwaterstoffen als propaan en isobutaan en CO2). Dit betekent dat meer personen die aan dergelijke apparatuur werken, gekwalificeerd moeten zijn. Daarnaast kent de verordening nieuwe, strengere regels voor periodieke lekcontroles en verplichte terugwinning F-gassen.

Gevolgen voor bedrijven en monteurs

De nieuwe verordening heeft gevolgen voor de automotivebranche. Zo zal voor monteurs naast een BRL 200 persoonscertificaat voor terugwinning van koudemiddelen ook een opleidingsattest nodig zijn voor onderhoud, reparatie, service en lekcontroles aan airco’s. BOVAG heeft nauw overleg met Innovam/IBKI voor de aanpassing van de opleidings- en examentrajecten.

Voor sommige bedrijven wordt bedrijfscertificering (STEK) weer verplicht. BRL 100 bedrijfscertificaten zijn op dit moment in de autobranche niet nodig, maar met de nieuwe F-gassenverordening gaat dit veranderen voor de truckbranche. Voor truckbedrijven zal een bedrijfscertificaat (weer) verplicht worden. Net als in het verleden kunnen zij daarvoor terecht bij STEK. Sommige truckbedrijven hebben er destijds voor gekozen om het STEK-certificaat te behouden.

De exacte invulling van de nieuwe wetgeving en de BRL’s moet dus nog blijken. BOVAG is hierbij betrokken en in overleg met Rijkswaterstaat. Tot die tijd blijven de huidige eisen uit de beoordelingsrichtlijnen BRL 100 (versie 2.0) en BRL 200 (versie 1.2) gelden.

Infographic Rijksoverheid

BOVAG streeft ernaar om de nieuwe regels op een praktisch haalbare manier in te voeren voor de branche, met zo min mogelijk kosten en tijdsbeslag voor bedrijven en monteurs. Bekijk  ook onderstaande infographic van de Rijksoverheid over wat er voor monteurs verandert wat betreft certificering.

Bezig met laden...

Door gebruik te maken van onze website geef je toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.