De pagina wordt geladen...
Op de vierde Dag van de Fietshelm op 16 april 2025 is ook de overheidscampagne ‘Zet ‘m op’ officieel van start gegaan. De campagne heeft als doel om het vrijwillig dragen van de fietshelm te stimuleren. Dat is hard nodig, want uit de cijfers van VeiligheidNL blijkt dat in 2024 maar liefst 74.300 fietsers op de Spoedeisende Hulp belandden na een ongeval. Een fietshelm kan een wereld van verschil maken. BOVAG heeft meegewerkt aan de ontwikkeling van de campagne en ondersteunt deze van harte.
Het dragen van een fietshelm is voor iedereen van belang, maar zeker bij kwetsbare groepen kan de impact groot zijn. Vooral onder 55-plussers is de potentiële impact van een helm dragen groot: zij vormen met meer dan twee op de vijf slachtoffers de grootste groep, en in één op de vijf gevallen is daarbij sprake van hersenletsel. Ook jonge kinderen zijn kwetsbaar: in 2024 ontstond 11 procent van de SEH-fietsletsels bij kinderen tot 12 jaar.
Uit SWOV-onderzoek blijkt dat bij een ongeval fietsers met helm ongeveer 60 procent minder kans hebben op ernstig en ongeveer 70 procent minder kans op dodelijk hoofd- of hersenletsel. Als de helft van de mensen een helm zou dragen, kunnen naar schatting jaarlijks zo’n vijftig verkeersdoden en tot wel 800 ernstige verkeersgewonden worden voorkomen. Bekijk meer cijfers over fietsongevallen in deze infographic van VeiligheidNL.
De campagne ‘Zet ‘m op’ werd op 16 april 2025 gelanceerd op de basisschool HSV Nassaulaan in Den Haag, in het bijzijn van onder meer minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat). De minister zegt over de campagne en de Dag van de Fietshelm: “De meeste Nederlanders dragen op dit moment geen fietshelm, maar toch zie je ze steeds vaker op straat. Dat vind ik een goede ontwikkeling, want een helm zorgt dat de gevolgen van een ongeval minder ernstig zijn. Daarom zet mijn ministerie zich in voor vrijwillig fietshelmgebruik. We richten ons met name op ouders van jonge kinderen, forenzen en ouderen. Als ouders het goede voorbeeld geven en kinderen van jongs af aan een helm dragen, groeit het gebruik van generatie op generatie. Hoe zichtbaarder het wordt, hoe normaler het wordt.”
Ook Peter Niesink, algemeen directeur van BOVAG, was als een van de partners van de Dag van de Fietshelm aanwezig bij de aftrap. Daar vertelde hij aan minister Madlener dat BOVAG het belang van de fietshelm onderstreept en dat we daarom ook hebben meegewerkt aan de ontwikkeling van de campagne.
Als onderdeel van de campagne toert de Fietshelmfittingfiets door Nederland om te laten zien dat er voor ieder hoofd een passende helm is. Ook biedt de campagne campagnematerialen. Je kunt een eigen poster maken met de leus ‘Zet ‘m op’. Op de website zetjefietshelmop.nl kun je met de postergenerator zelf posters samenstellen met verschillende (achtergrond)afbeeldingen. Je kunt hier je eigen bedrijfsnaam op zetten. De poster kun je downloaden en zelf printen of laten drukken.
Verschillende provincies en gemeenten zijn fietshelmkortingsacties gestart op de Dag van de Fietshelm. Zij geven fietsers de komende weken rond de € 20,- à € 25,- korting bij de aanschaf van een (goedgekeurde) fietshelm. De volgende provincies en gemeenten houden een actie:
Fietshelmverkopers kunnen hieraan deelnemen en fietshelmen met korting aanbieden. De provincie stelt promotiemateriaal beschikbaar, zodat je in de winkel en online kunt laten zien dat zij deze korting in jouw winkel krijgen. Dit biedt jou een mooie kans om extra klandizie naar jouw bedrijf te trekken. De korting die je geeft, kun je declareren bij de gemeente.
De campagne ‘Zet ‘m op’ is nieuw, maar de Dag van de Fietshelm wordt voor de vierde keer gehouden. Deze dag is door Artsen voor Veilig Fietsen in samenwerking met de Hersenstichting en het HersenStrijd fonds. Ook BOVAG is aangesloten, net als organisaties zoals VeiligheidNL, Veilig Verkeer Nederland, ANWB, RAI Vereniging, Interpolis, Verbond van Verzekeraars, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en diverse provincies en gemeenten. Het is een integrale aanpak met als doel het fietshelmgebruik in Nederland te laten groeien en het aantal hoofd- en hersenletsel terug te dringen.