De pagina wordt geladen...

Bovag logo
Nieuw: BOVAG-voorwaarden schadeherstel voor particuliere markt
0%
Terug

Nieuw: BOVAG-voorwaarden schadeherstel voor particuliere markt

Laatste update 03 februari 2020Leestijd: 3 min
Artikel header afbeelding

BOVAG-schadeherstellers beschikken vanaf 1 februari 2020 over hun eigen algemene voorwaarden voor particulieren, waarin ook de kernvoorwaarden uit het garantiebewijs zijn geïntegreerd. Het aparte garantiebewijs voor BOVAG-schadeherstelbedrijven blijft gewoon bestaan.

Tot nu toe konden de BOVAG-schadeherstellers de algemene voorwaarden van de afdeling autobedrijven gebruiken. Die bevatten echter enkele irrelevante artikelen, zoals over de koop van een auto. Wel is er dus een apart garantiebewijs dat in de plaats kwam van de reparatie- en onderhoudsgarantie uit de autovoorwaarden en al jaren wordt gebruikt bij auto- en ruitschade. De nieuwe algemene voorwaarden voor particulieren zijn tevens bedoeld voor gebruik bij caravan- en camperschadeherstel. De klant krijgt vier jaar garantie op het schadeherstel en heeft toegang tot BOVAG Bemiddeling en De Geschillencommissie. 
De nieuwe voorwaarden zijn -net als het garantiebewijs- tweezijdig vastgesteld, oftewel met consumentenorganisatie ANWB en de Sociaal Economische Raad, waardoor bij onenigheid de geschillencommissie kan worden ingeschakeld. Ze bieden daardoor zekerheid voor koper én verkoper. Het gebruik van deze voorwaarden is verplicht wanneer de particuliere klant (of zijn verzekeraar namens deze consument) een opdracht geeft. In geval van een naturapolis -waarin de verzekeringsmaatschappij beslist over de reparatie het herstel- of wanneer het zakelijke klant betreft, kunt u (eigen) zakelijke voorwaarden hanteren. Algemene BOVAG-schadeherstel voorwaarden voor de zakelijke markt zijn momenteel in de maak en komen later dit jaar beschikbaar.

In de algemene (garantie)voorwaarden staat te lezen wat een schadeherstelbedrijf in de tekst van de opdracht moet verwerken, om bij latere problemen een beroep op garantie met succes af te kunnen wijzen. Zo moet (indien van toepassing) uit de opdracht blijken dat de consument iets anders heeft voorgeschreven aan onderdelen/materialen of werkzaamheden. Ook dat de staat van de te herstellen zaak te slecht was, of dat iets niet door het bedrijf is voorbewerkt, moet uit de opdracht blijken. Ook dan moet uit het resultaat overigens vervolgens niet blijken, dat het herstelbedrijf in deskundigheid of zorgvuldigheid tekort is geschoten.

Particuliere voorwaarden

Download hieronder de nieuwe particuliere voorwaarden die vanaf 1 februari 2020 verplicht zijn voor alle bij BOVAG aangesloten (ruit-)schadeherstelbedrijven en caravan- en camperschadeherstellers

Bezig met laden...

Door gebruik te maken van onze website geeft U toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.