De pagina wordt geladen...
Als bedrijf kunt u consumenten online steeds meer overtuigen om een aankoop te doen in uw webwinkel. Hiervoor worden allerlei tactieken ingezet om het online gedrag van consumenten te beïnvloeden. Maar wat mag wel en wat mag niet? Het antwoord hierop zijn negen richtlijnen van de ACM over ‘Bescherming van de online consument’ waarin grenzen zijn vastgesteld over wanneer verleiding overgaat in misleiding. Deze richtlijnen vormen de basis voor de handhaving door de ACM. Zij zullen hierover de komende tijd voorlichting geven aan bedrijven.
Hoe voorkomt u misleiding in uw webwinkel?
Het belang van de consument staat centraal. Consumenten hebben goede informatie nodig om te beslissen of ze een product of dienst van u willen kopen. Beïnvloeding gaat te ver als uw tactieken de gemiddelde consument naar een keuze sturen die hij anders niet zou hebben gemaakt. Consumenten mogen dus niet onbeperkt beïnvloedt worden in hun beslissingen. Een opsomming van de richtlijnen:
De volledige
en een
zijn te vinden op de
.
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is een onafhankelijke toezichthouder die de missie heeft om onder andere de online markt goed te laten werken voor consumenten en bedrijven. Dit doen zij onder meer door toezicht te houden op de wetten en regels waaraan professionele partijen zich moeten houden in hun omgang met de consument. De ACM wil ervoor zorgdragen dat de consument niet onnodig wordt beperkt in zijn keuzevrijheid en dat er een gezonde balans is tussen bedrijven en consumenten in kennis en in mogelijkheden. Bedrijven worden ook beschermt door de ACM tegen oneerlijke concurrentie van bedrijven die zich niet aan de regels houden.