De pagina wordt geladen...
De EU gaat de apk-regels grondig vernieuwen met als doel de verkeersveiligheid en luchtkwaliteit in Europa te verbeteren. Daarvoor is een nieuwe concept-richtlijn opgesteld. De nieuwe apk-regels houden rekening met technologische ontwikkelingen en de elektrificatie van het wagenpark. Ook ligt er het voorstel om de apk uit te breiden naar motorfietsen. Belangrijk voor Nederland is dat auto- en truckbedrijven de apk zélf mogen blijven uitvoeren. Het zal overigens nog wel vier jaar duren voordat de nieuwe regels in Nederland worden doorgevoerd.
In de nieuwe concept-richtlijn is opgenomen dat de apk gewoon door garages mag worden uitgevoerd, onder strenge supervisie van de RDW. Dat betekent dat het Nederlandse apk-systeem mag blijven bestaan. De RDW en BOVAG hebben daar voor gelobbyd. Eerder lag dat Nederlandse systeem onder vuur in Europa.
De huidige regels zijn voor het laatst bijgewerkt in 2014. In de nieuwe regels wordt rekening gehouden met nieuwe technologische ontwikkelingen, zoals rijhulpsystemen en elektrificatie van het wagenpark. Keurmeesters moeten bijvoorbeeld kennis hebben van nieuwe soorten aandrijving: elektrisch, hybride en waterstof. Daarnaast moeten ze getraind zijn in het omgaan met de noodzakelijke testapparatuur. Ook moeten ze over kennis beschikken inzake geluid en emissie. Dit geldt voor alle keurmeesters, ook als die alleen truck-trailers keuren of nooit een elektrisch voertuig zien.
Daarnaast richten de nieuwe apk-regels zich sterker op het bestrijden van luchtvervuiling en geluidsoverlast. Zo wordt het gebruik van de (roet)deeltjesteller in heel Europa verplicht en komt er een NOX-test om de stikstofoxides in uitlaatgassen te meten. Ook wordt de minimale apk-frequentie afhankelijk van het soort voertuig.
Nieuw is dat de fabrikant iedere drie maanden de kilometerstand moet doorgeven aan de lidstaat waar het voertuig geregistreerd staat. De kilometerhistorie moet beschikbaar zijn voor de eigenaar van het voertuig, de apk-keurmeester en de RDW. Potentiële kopers moeten geïnformeerd worden over het bestaan van een kilometerhistorie. Voorts staan er voorstellen in het plan om nationale apk’s wederzijds door landen te laten erkennen.
Voor motorfietsen kunnen landen momenteel zelf bepalen of ze een apk-plicht willen instellen. Nederland heeft ervoor gekozen om dit niet te doen. Deze uitzondering wordt nu echter geschrapt, waardoor er waarschijnlijk alsnog een apk-plicht komt. De frequentie en keuringseisen mogen landen in het voorstel zelf invullen.
De concept-richtlijn moet nu op Europees niveau nog worden vastgesteld. Dat kost een jaar of twee. Vervolgens is het aan de lidstaten om de nieuwe regels op te nemen in hun nationale wetgeving. Daarvoor hebben ze twee jaar de tijd. Namens Nederland zit de RDW aan tafel in Europa om over de nieuwe richtlijn te praten. BOVAG is vertegenwoordigd in het SO-APK, dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat adviseert over aangelegenheden rondom de apk. Via die route zal BOVAG dus ook meepraten over de nieuwe regels en met name ook over de toepassing in Nederland. Ook via de diverse Europese koepels praat BOVAG mee over deze plannen.