De pagina wordt geladen...

Bovag logo
Ministerie van I&W verduidelijkt vergunningscriteria snelweglaadstations
0%
Terug

Ministerie van I&W verduidelijkt vergunningscriteria snelweglaadstations

Laatste update 01 januari 2020Leestijd: 2 min
Artikel header afbeelding

Het ministerie van I&W heeft een ‘checklist’ gemaakt die duidelijk moet maken of en hoeveel laadpunten er bij tankstations langs rijkswegen mogen worden neergezet.

I&W heeft de lijst met vergunningscriteria opgesteld

naar aanleiding van een uitspraak van de Raad van State vorig jaar in een hoger beroep dat was aangespannen door Fastned

. Hieruit bleek dat het aantal te plaatsen laadpunten bij een tankstation ondergeschikt moet zijn aan het aantal aanwezige benzine- en dieseltankzuilen. Reden is dat het departement onderscheid maakt tussen basisvoorzieningen – de bestaande tankzuilen – en aanvullende voorzieningen zoals laadpunten. Het probleem was echter dat het ministerie van I&W niet duidelijk maakte welke verhouding tussen laadpunten en tankzuilen nog ‘ondergeschikt’ is. Voor potentiële aanvragers was dus ook niet duidelijk of en hoeveel laadpunten er bij een tankstation mochten komen.

Lijst met criteria

I&W heeft daarom een lijst opgesteld met criteria waarmee kan worden bepaald of een voorziening aanvullend is.

Het departement stelt wel dat het aantal aangevraagde elektrische laadpunten als aanvullende voorziening niet een zelfstandig criterium is bij de beoordeling van de vraag of een voorziening aanvullend is. En dat er ook geen vaste verhouding aan te geven is tussen het aantal (opstelplaatsen bij) afleverzuilen en het aantal (opstelplaatsen bij) e-laadpunten.

Bezig met laden...

Door gebruik te maken van onze website geef je toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.