De pagina wordt geladen...

Bovag logo
Minister wil helmplicht e-bikes tot 18 jaar
0%
Terug

Minister wil helmplicht e-bikes tot 18 jaar

Laatste update 28 augustus 2025Leestijd: 3 min
Kinderfietshelm op een houten bank

Minister Tieman van Infrastructuur stelt in een brief aan de Tweede Kamer voor om een helmplicht in te voeren voor kinderen tot 18 jaar die rijden op een elektrische fiets en mogelijk ook lichte elektrische voertuigen (LEV's), zoals stepjes. Omdat specifieke maatregelen voor de problematische fatbike volgens de minister niet mogelijk zijn. BOVAG vindt, samen met ANWB, Fietsersbond en RAI Vereniging, dat een generieke helmplicht voor e-bikes geen doelmatige maatregel is. Een brief met die strekking is vandaag namens de vier partijen naar de Tweede Kamer en het ministerie gestuurd.

Volgens BOVAG biedt de invoering van een leeftijdsgebonden helmplicht voor elektrische fietsen geen oplossing voor de problemen als gevolg van illegale en opgevoerde fatbikes en het misbruik daarvan. Deze maatregel zorgt voor ontmoediging van het gebruik van elektrische fietsen, terwijl het kernprobleem (het opvoeren van fatbikes, illegale import en onacceptabel gedrag op fatbikes) niet wordt geadresseerd.

Onderzoek van I&O Research laat zien dat een ruime meerderheid van de Nederlanders tegen een helmplicht is, ook wanneer specifiek gevraagd wordt naar e-bikes. Een helmplicht zal het fietsgebruik daardoor remmen. Dat is ongewenst. Maatregelen zonder draagvlak onder gebruikers leiden doorgaans tot beperkte naleving en daarmee geringe effectiviteit. Bovendien is de vraag of deze maatregel wel te handhaven is.

kansrijke alternatieven die wel bijdragen aan de fietsveiligheid:

  • Voer striktere handhaving in op illegale import aan de voorkant, zorg voor een beter afgestemde samenwerking tussen de NVWA, ILT en Douane.
  • Handhaaf op de bestaande eisen zoals de Europese CE-markering.
  • Onderzoek daarnaast de mogelijkheden voor het aanscherpen van de technische eisen (zoals op de aandrijving) met als doel te voorkomen dat inferieure en gevaarlijke fatbikes op de markt verschijnen.
  • Kom met de uitwerking van een algeheel opvoerverbod, zodat deze handeling te allen tijde verboden is en dit de fietsveiligheid verbetert.
  • Intensiveer de handhaving op opgevoerde fatbikes en breng in kaart hoe dit nog doelmatiger en effectiever kan.
  • Laat gemeenten probleemgebruikers harder aanpakken met striktere handhaving en begeleiding.
  • Versterk bewustwording onder alle leeftijdsgroepen via vrijwillige fietshelmcampagnes als ‘Het kan hard gaan’ zoals eerder is afgesproken.

Download hier de brief van BOVAG, ANWB, Fietsersbond en RAI Vereniging die naar de Tweede Kamer en het ministerie is gestuurd.

Bezig met laden...

Door gebruik te maken van onze website geef je toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.