De pagina wordt geladen...
Uit onderzoek van BOVAG op diverse locaties in Nederland blijkt dat 5,4 procent van de personenauto’s hartje zomer nog immer op winterbanden staat. Bij een actueel wagenpark van bijna 9,1 miljoen personenauto’s correspondeert dat percentage met een absoluut aantal van 491.000 voertuigen, circa 16.000 meer dan een jaar geleden.
BOVAG voerde het onderzoek eind juli en begin augustus uit op parkeerterreinen in de provincies Zuid-Holland, Utrecht en Limburg. In totaal werden 1.491 personenauto’s geïnspecteerd, waarvan 81 met winterbanden bleken uitgerust. Het percentage van 5,4 is nagenoeg gelijk aan de uitkomsten van soortgelijk onderzoek in de zomers van 2020 en 2019 (destijds in beide gevallen 5,3 procent). In vergelijking met een jaar geleden is het totale Nederlandse wagenpark echter met zo’n 135.000 toegenomen en ten opzichte van twee jaar geleden met circa 230.000. In de zomer van 2019 reden er dus in absolute aantallen dus 470.000 personenwagens met winterbanden rond, vorige zomer 475.000 en dit jaar zijn dat er 491.000.
De winterbanden werden op een keur aan voertuigen aangetroffen, van relatief nieuw tot heel oud en van klein tot groot en luxe. Winterbanden zijn gemaakt van zachter rubber dan zomerbanden en daardoor verslechtert de weglegging bij hoge temperaturen aanzienlijk. De remweg is langer en de rolweerstand is hoger, waardoor de banden sneller slijten. Dat levert meer fijnstof op en resulteert in een hoger brandstofverbruik. Automobilisten kunnen zelf eenvoudig controleren welke banden er zijn gemonteerd, aangezien winterbanden over het hele loopvlak kleine, gekartelde groefjes in het profiel hebben. Daarnaast staat er doorgaans een niet mis te verstane commerciële benaming op de zijkant van de band, met daarin woorden als ‘Snow’, ‘Ice’, ‘Winter’ of ‘Alpin’. Naar schatting is tegenwoordig circa 20 procent van de personenauto’s uitgerust met vierseizoenenbanden. Voor de meeste automobilisten die slechts een beperkt aantal kilometers per jaar afleggen en in de winter niet per se afhankelijk van de auto zijn, volstaan dit soort banden. Voor veelrijders en voor wintersporters is het wisselen tussen zomer- en winterbanden nog steeds het devies.
Enerzijds zochten automobilisten door het vele thuiswerken afgelopen anderhalf jaar minder vaak de werkplaats van autobedrijven op, waardoor banden niet gewisseld werden. Anderzijds is er in Nederland ook geen wetgeving die het gebruik van winterbanden in de zomer verbiedt. Banden moeten bij de APK minimaal 1,6 millimeter profiel hebben en daarbij maakt het niet uit of het winter- of zomerbanden zijn. BOVAG constateert dat er -mede door de overheidscampagne Kies de Beste Band- steeds meer bewustzijn is over banden, maar tegelijkertijd blijken banden voor honderdduizenden automobilisten ‘low interest’ en een sluitpost in de autokosten. En dat is zeer onverstandig, omdat de banden het enige contact met het wegdek vormen en cruciaal zijn voor de verkeersveiligheid.