De pagina wordt geladen...
In de eerste zes maanden van 2025 zijn 182.680 nieuwe auto’s geregistreerd, een daling van 5,5 procent ten opzichte van vorig jaar (193.312). In de maand juni werden er 34.641 nieuwe auto’s op kenteken gezet, 1,5 procent minder dan een jaar eerder (35.161).
Dat en meer blijkt uit de laatste cijfers van BOVAG, RAI Vereniging en RDC.
De daling in de verkoop van nieuwe auto’s zit hem met name in het teruglopende aantal registraties van benzinemodellen. Hun marktaandeel daalde van 30,4 procent in 2023, naar 21,8 procent in 2024 en staat halverwege 2025 op slechts 15 procent. Fabrikanten richten zich steeds meer op hybride aandrijflijnen als alternatief. Over het eerste halfjaar resulteert dit in een hybride marktaandeel van 48,3 procent. Het totaal aantal geregistreerde hybrides (88.293) bestaat uit 35.680 of 40,4 procent plug-in hybrides (PHEV), 27.110 of 30,7 procent mild-hybrides (MEV), en 25.423 of 28,8 procent full-hybrides (HEV).
In het eerste halfjaar van 2025 werden er 63.877 volledig elektrische auto’s (EV’s) geregistreerd, een stijging van 6 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar (60.277). Slechts 18,2% daarvan werd gekocht door particulieren. De zakelijke markt was goed voor 81,8 procent van deze verkopen. Over heel 2024 lagen deze verhoudingen respectievelijk op 16,7 procent privé en 83,3 procent zakelijk.
Bert de Kroon, voorzitter van BOVAG Autodealers, ziet positieve beweging in de EV-markt. “Het aandeel stekkerauto’s in Nederland stijgt verder, en dat is goed nieuws. Zoals gebruikelijk loopt de zakelijke markt daarin voorop, maar ook onder consumenten is de belangstelling er zeker. Het aanbod is groter dan ooit, en de nieuwste EV’s doen op geen enkel vlak onder voor hun fossiele varianten.
Toch stellen veel particulieren hun aankoop momenteel nog uit. Begrijpelijk, gezien de aanhoudende politieke onzekerheid. Vrijdag verwachten we uit Den Haag de contourennota autobelastingen. Voor de markt is het cruciaal dat die duidelijkheid biedt voor de lange termijn, zodat consumenten met vertrouwen een bewuste keuze kunnen maken.”
Huub Dubbelman, voorzitter Personenauto’s en Lichte Bedrijfswagens bij RAI Vereniging: “We moeten de consument en het bedrijfsleven perspectief bieden met langetermijnbeleid, en tegelijk zorgen voor aanvullende maatregelen die autorijden betaalbaar houden en de transitie op koers houden. Bouw daarom de BPM stapsgewijs af en maak de overstap naar een eerlijker, gebruiksgericht belastingsysteem met een duidelijke milieucomponent.”
Download hieronder de uitgebreide verkoopcijfers.