De pagina wordt geladen...

Werkgeversorganisaties hebben in de tweede onderhandelingsronde voor de cao’s in de Metaal & Techniek (carrosserie) opgeroepen tot voorzichtigheid. De omzet van bedrijven staat onder druk door onder andere netcongestie en gestegen materiaalkosten. Werkgeversonderhandelaar Ron Follon zette in op een nieuwe cao waarin ‘meer ruimte komt voor maatwerk, passend bij de diversiteit van bedrijven en markten.’ BOVAG-bedrijven die onder deze cao werken zijn: BOVAG (Ruit) Schadeherstelbedrijven, BOVAG Poetsbedrijven en Dutch Car Restorers.
Volgens Follon staat voor werkgevers voorop dat medewerkers gedurende hun hele loopbaan fit en productief blijven. De huidige ontzie-maatregelen voor oudere werknemers moeten volgens werkgevers beter aansluiten op wat medewerkers daadwerkelijk kunnen. De leeftijdsgrenzen van de ontzie-maatregelen moeten meebewegen met de gestegen vitaliteit van oudere medewerkers en de daarmee samenhangende verhoging van de AOW-leeftijd.
De vakbonden pleiten voor het behouden van de mogelijkheid om via de RVU-regeling drie jaar voor de AOW-leeftijd uit te treden. Werkgevers wijzen op de afspraken hierover in het vorige cao-akkoord. Follon: ‘We vinden het belangrijk dat de regeling snel weer beschikbaar komt zodra er in 2026 fiscale ruimte voor is.’
De technologische ontwikkelingen gaan de komende jaren in hoog tempo door: digitalisering, AI, robotisering en industrieel bouwen veranderen het werk in de Metaal & Techniek ingrijpend. Volgens Follon biedt dat kansen: ‘Routinewerk verdwijnt en er ontstaat meer ruimte voor hoogwaardig technisch vakmanschap.’ Bedrijven moeten daarom blijven investeren in scholing en ontwikkeling, terwijl werknemers gestimuleerd worden om verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen ontwikkeling. Alleen zo blijft de sector wendbaar en toekomstbestendig.’
In deze ronde zijn werkgevers en vakbonden nader op elkaars voorstellen ingegaan. Werkgevers benadrukten opnieuw dat een cao-akkoord moet bijdragen aan de continuïteit van ondernemingen en moet inspelen op grote uitdagingen zoals duurzame inzetbaarheid en innovatie. Follon: ‘We hebben zowel jong als ervaren technisch talent nodig. Met een evenwichtig pakket willen werkgevers iedereen in de sector perspectief bieden.’
De volgende onderhandelingsronde staat gepland op dinsdag 13 januari.