De pagina wordt geladen...
De Telecommunicatiewet is per 1 juli veranderd. Het Bel-me-niet-register is vervangen door een opt-in-systeem. Voortaan mogen consumenten alleen gebeld worden voor telefonische verkoop of het aanbieden van diensten als zij daar toestemming voor hebben gegeven. Klanten van uw bedrijf mag u wel zonder toestemming blijven bellen, tenzij zij hebben aangegeven dat zij dat niet willen. Ook mogen bedrijven niet meer met een afgeschermd nummer bellen. De termijn dat u oud-klanten mag benaderen is maximaal drie jaar na de laatste transactie en hieraan zijn regels verbonden, net als voor het verzamelen van telefoonnummers van nieuwe klanten.
Om consumenten én ondernemers zonder rechtspersoonlijkheid (o.a. eenmanszaken, vennootschappen onder firma, commanditaire vennootschappen en maatschappen) te beschermen tegen ongevraagde telemarketing, is de Telecommunicatiewet vanaf 1 juli aangescherpt onder toeziend oog van staatssecretaris Mona Keizer. De wijzigingen in de genoemde wet zijn er vooral op gericht om het voor consumenten makkelijker maken en voor bedrijven moeilijker. De rollen zijn dan ook helemaal omgedraaid; de consument hoeft zich niet meer ‘af te melden’ via het Bel-me-niet-register, maar moet toestemming hebben gegeven om gebeld te worden voor telefonische verkoop. Deze werkwijze is in lijn met de al geldende regels voor e-mailcommunicatie (het ‘spamverbod’). Ook anoniem bellen is niet meer toegestaan.
De wetsaanpassing maakt het de ACM gemakkelijker om te handhaven en te beboeten. Een bedrijf mag immers niet meer met een afgeschermd nummer bellen en is dus traceerbaar en identificeerbaar. En het bellende bedrijf moet kunnen bewijzen dat de gebelde persoon daarvoor toestemming heeft gegeven. Kijk voor meer informatie over de
regels voor telemarketing op de website van ACM
.
Heeft u hierover vragen? Aarzel dan niet om te bellen met BOVAG Ledenadvies: (030) 659 53 00.