De pagina wordt geladen...

Leden van BOVAG Energiesystemen en Revisie kwamen op donderdag 11 december bij elkaar voor de ledenbijeenkomst en de algemene ledenvergadering. Zij waren te gast bij Koninklijke Van Twist in Dordrecht.
Koninklijke Van Twist is één van de grote spelers op de markt voor noodstroom, ontwikkelaar van motoren op nieuwe brandstoffen als waterstof en methanol, en het bedrijf is inmiddels partner in de ontwikkeling van natriumbatterijen die geproduceerd worden in Nederland.
Op het programma stonden diverse benoemingen binnen het bestuur van de afdeling. Na meer dan 17 jaar in het bestuur van zowel de VIV (Vereniging Importeurs Verbrandingsmotoren) als BOVAG Energiesystemen en Revisie, zwaaide Bart Verhoeve af als voorzitter. Voor deze verdiensten in al die jaren werd hij uitgeroepen tot erelid van de afdeling. De verrassing was groot toen BOVAG-voorzitter Christianne van der Wal ‘s avonds speciaal naar de bijeenkomst was gekomen om hem de versierselen op te spelden.
Bart Bakker werd benoemd tot nieuwe voorzitter. Bart heeft jarenlang de leiding gehad over Sandfirden Technics in Den Oever, een motorendealer voor de marine industrie. Bart heeft begin 2025 een deel van zijn aandelen verkocht en wil als voorzitter graag de transitie van de branche helpen vorm te geven.

Bart Verhoeve werd uitgeroepen tot BOVAG-erelid.
Daarnaast liep de eerste termijn van Ralf Steins binnen het bestuur ten einde. Hij was bereid een tweede bestuursperiode te vervullen, waarmee de leden unaniem instemden.
Jean-Paul Borsten nam met het aflopen van zijn mandaat afscheid van de ledenraad. In de afgelopen acht jaar heeft hij zich met veel toewijding ingezet om de afdeling ESR op de kaart te zetten binnen de BOVAG-ledenraad, waarvoor hij lovende woorden kreeg. Ter vervanging van Jean Paul heeft de afdeling Iman Padmos bereid gevonden zich kandidaat te stellen. Iman is eigenaar van Padmos Marine Diesel in Brouwershave. Het bedrijf importeert Steyer-motoren en bedient met deze motoren de marine sector. Ook Iman werd unaniem door de leden gekozen.
Naast deze benoemingen was er veel aandacht voor technische lezingen over de toekomst van aandrijflijnen voor trucks. Deze technologieën vinden voor een belangrijk deel ook hun weg naar de non-roadmarkt, waardoor inzicht in de toekomstige ontwikkelingen essentieel is. Peter van Gompel (TNO) schetste zijn visie op deze ontwikkelingen.
Daarnaast was er een update van het project ‘Brandt Schoon’, dat de afdeling samen met de HAN uitvoert, gericht op het ombouwen van een bestaande motor naar duel fuel methanol. Frank Ahout, docent aan de HAN, vertelde enthousiast over de vorderingen die het project maakt. Als laatste gaf Kjelt Remmen van Yerseke Engine Service uitleg over de ultra lage emissie-motor die het bedrijf ontwikkeld heeft.
Tot slot nam Rodney Hengel ons mee in het inspirerende verhaal van de Heilige Boontjes. Een mooie afsluiter van een geslaagde dag.