De pagina wordt geladen...
In 2024 is 98,8% van het gewicht van sloopauto’s nuttig hergebruikt. Daarnaast geldt voor elektrische auto’s dat de batterij voor 60,4% gerecycled kon worden. Dat blijkt uit het jaarverslag van ARN, Auto Recycling Nederland.
Het aantal auto’s dat voor demontage is aangemeld, is vorig jaar met ruim 16% gestegen naar 185.041 voertuigen. Dat is fors meer dan het historisch lage aantal van 159.262 sloopauto’s in 2023 en ligt ook boven het aantal van 176.887 in 2022. Desondanks neemt de gemiddelde leeftijd waarop een auto wordt aangemeld voor demontage nog altijd toe. Eind 2024 lag deze op precies 20 jaar, eind 2023 op 19 jaar en 7 maanden. Dit komt doordat mensen langer blijven doorrijden met hun auto.
Het gemiddelde gewicht van een sloopauto neemt jaarlijks ook toe. In 2024 lag dit op 1.098 kilogram. Dat betekent dat vorig jaar meer dan tweehonderd miljoen kilogram aan voertuigen nuttig is hergebruikt. In 2024 heeft de autorecyclingketen opnieuw een recyclingprestatie boven de wettelijk verplichte 95% behaald. Met 98,8% lag het percentage ook iets boven het percentage in voorgaande jaren. Dit is veroorzaakt door de constante focus op het vermijden van ‘verwijdering’; dat is stort of verbranding zonder energieterugwinning. Het behaalde percentage bestaat voor 87,9% uit hergebruik en recycling en voor 10,9% uit energieterugwinning of een andere nuttige toepassing.
In 2024 is in totaal 362.497 kg aan autobatterijen via ARN voor recycling aangeboden. Ruim een derde meer dan het jaar ervoor; toen was dit 263.373 kg. Van de in 2024 via ARN ingezamelde lithium-ion batterijen is 85% gerecycled (74% in 2023). De overige 15% (26% in 2023) is in aanmerking gekomen voor second use toepassingen in de vorm van bijvoorbeeld energieopslag.