De pagina wordt geladen...
VVD-Kamerlid Remco Dijkstra en PVV'er Roy van Aalst hebben vragen gesteld aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de recente (media)berichten over een voorgenomen helmplicht voor snorfietsers.
Dijkstra vraagt zich hardop af waarom mensen überhaupt nog op een snorfiets zouden willen rijden wanneer hiervoor een helmplicht gaat gelden. BOVAG is geen voorstander van een helmplicht voor snorfietsers. De constructiesnelheid is met 25 kilometer per uur net zo snel (of langzaam) als die van een e-bike, zodat je je hardop kunt afvragen wat een helmplicht toevoegt. Maar de belangrijkste reden voor veel snorfietsers om voor dit vervoermiddel te kiezen, is dat het dragen van een helm juist niet verplicht is. Anders dan in Amsterdam afgelopen jaar, is de voorgestelde maatregel ook niet het gevolg van een voorgenomen verplaatsing van snorfietsers naar de rijbaan binnen de bebouwde kom. Amsterdam koos hier op bepaalde trajecten voor en stelde uit oogpunt van veiligheid een helm verplicht daar waar snorfietsers niet meer op het fietspad welkom waren. Drukte op het fietspad, vermeende irritatie onder fietsers en een toenemend gevoel van onveiligheid waren voor de hoofdstad de belangrijkste redenen om voor een fietspadverbod (in combinatie met helmplicht) te kiezen.
Op dit moment telt Nederland ruim 760.000 snorfietsen en het is voor veel mensen een onmisbaar vervoermiddel voor dagelijks woon-werkverkeer. Ontmoediging van snorfietsgebruik zou kunnen betekenen dat meer mensen voor de auto gaan kiezen, met alle gevolgen voor de bereikbaarheid en doorstroming van dien. Bovendien zijn het juist de snorfietsen waar elektrificatie daadwerkelijk al doorgebroken is: maar liefst 17 procent van alle nieuwe snorfietsen in 2020 was een elektrische. Een helmplicht zou deze bemoedigende ontwikkelingen in de kiem kunnen smoren. In het Klimaatakkoord is bovendien afgesproken dat in 2025 alleen nog maar elektrische snorfietsen mogen worden verkocht in Nederland. Maar als straks niemand meer een snorfiets wil, valt het nut van die afspraak te betwijfelen.
De Kamervragen van Dijkstra en Van Aalst van 13 februari 2020: