De pagina wordt geladen...
Hét congres van het jaar voor onafhankelijke autobedrijven vond afgelopen dinsdag plaats. Het Congrescentrum NBC in Nieuwegein was stampvol, de sfeer was ongedwongen en enthousiast. Maar liefst duizend bezoekers lieten zich informeren over hoe ze grip kunnen krijgen op sales, aftersales, personeel en natuurlijk het rendement van hun autobedrijf. Was u erbij? Kijk dan nog eens terug naar de foto’s en download de presentaties. Heeft u het gemist? Ook dan is het slim om de presentaties te bekijken, want er zaten zeer waardevolle tips in over technische informatie en het opvolgen van koopsignalen (leads).
Ruim duizend deelnemers bevolkten de zalen van het NBC in Nieuwegein. Dat zijn getallen waarvoor BOVAG het doet. Op zoek naar hoe ze grip kunnen krijgen op hun activiteiten en vooral op hun rendement luisterden de bezoekers naar diverse presentaties van BOVAG-deskundigen en collega-ondernemers. Er hing dinsdag een ongedwongen sfeer van vooruit willen, van leden die hun weg willen vinden in een branche en maatschappij in verandering. Dagvoorzitter Helga van Leur leidde hen soepel van spreker naar spreker.
Branchemanager Hans Joosten zoomde in op de trends die zich de komende jaren nog meer zullen ontwikkelen. Bekijk het filmpje op YouTube, waar de belangrijkste veranderingen worden belicht, die BOVAG in de Visie op Mobiliteitsretail 2030 heeft beschreven.
Tijdens zijn jaarlijkse rede gaf voorzitter Gerard ten Buuren op zijn bekende ‘down to earth’-wijze zijn visie op het onafhankelijke autobedrijf. Met veel respect voor het dagelijkse harde werk van u als ondernemer, realiseerde hij zich dat het voor u soms best lastig is als BOVAG u dan ook nog allerlei zaken komt vertellen die u anders moet doen. Maar hij benadrukte dat het wel noodzakelijk is om af en toe stil te staan bij alle veranderingen die er op u afkomen. BOVAG helpt daarbij, met lobby, tools, workshops en onderzoek naar allerlei zaken, zoals technische informatie, AVG, online sales, personeelszaken enzovoorts. Maar bottom line zult u zelf keuzes moeten maken om grip te krijgen op uw toekomst. Ten Buuren stelde kritische vragen, waarmee hij u aan het denken wilde zetten. In zijn eigen woorden: “Welke stappen gaat u nu zelf zetten? Pakt u het morgen op, en wat dan als eerste? Welke keuzes gaat u maken? En begrijp mij goed: geen keuze is ook een keuze. Als u dat tenminste bewust doet.”
Vragen stellen stond ook centraal in het inspirerende verhaal van oud-premier, autoliefhebber en voorzitter van de Automotive Innovation Award, Jan Peter Balkenende. In zijn verhaal, dat vol zelfspot en relativering zat, vertelde hij over zijn fascinatie voor de innovatie die hij in de autobranche ziet. Het immer nieuwsgierig zijn naar het wat, waarom en hoe ligt volgens hem aan de basis van verandering.
Filosoof en cabaretier Paul Smit liet op zijn beurt op zeer humoristische wijze zien hoe ons brein met verandering om gaat. Wist u dat het 21 dagen duurt voordat een verandering echt aanslaat, en daarmee een nieuw patroon is gecreëerd?
Tijdens vier informatiesessies konden leden zich laten bijpraten op vier belangrijke gebieden van het autobedrijf.
Aftersales: de beschikbaarheid en de toegang tot technische informatie
Sales: structuur in opvolging van koopsignalen via advertentiesites
Personeel: werven en behouden van personeel
Rendement: verbeteren van de winstgevendheid van het bedrijf
Alle presentaties van het Jaarcongres zijn hieronder te downloaden.
Als traditionele afsluiter vond natuurlijk de bekendmaking van de winnaar van de Verkiezing Onafhankelijk Autobedrijf van het Jaar 2018-2019 plaats. De prijs ging naar Autobedrijf Haarhuis uit Geesteren. Lees
over waarom zij de titel een jaar mogen voeren.