De pagina wordt geladen...
In de eerste acht maanden van 2020 werden 124.414 gebruikte personenauto’s geïmporteerd en 177.734 geëxporteerd. Dat zijn dalingen van respectievelijk 18 en 10 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, zo blijkt uit de cijfers van BOVAG en RDC.
Als gevolg van de corona-uitbraak kwam de occasionimport in april met een daling van 90 procent vrijwel tot stilstand. In plaats van de bijna 18.500 auto’s die in april 2019 werden geïmporteerd, waren dat er dit jaar in die maand nog geen 1.900. In maart werd onder invloed van de eerste lockdowns in Europa ook al bijna de helft minder aan import geregistreerd. De RDW sloot geruime tijd de deuren van keuringsstations en daardoor was het simpelweg onmogelijk om een Nederlands kenteken te verkrijgen. In mei bedroeg de daling nog altijd zo’n 60 procent, waarna de weg weer omhoog werd gevonden.
Er is grote interesse in occasions door de behoefte aan individueel in plaats van collectief of openbaar vervoer en de voorraden van autobedrijven slonken sinds mei dan ook in rap tempo. Die werden in juni, juli en augustus weer enigszins aangevuld, getuige de stijgingen van respectievelijk 9, 19 en 15 procent in vergelijking met dezelfde maanden in 2019. Desondanks bedroeg het niveau van de bedrijfsvoorraden eind augustus slechts 346.000 personenauto’s en dat is het laagste peil in twee jaar.
De export van personenauto’s zat in januari en februari nog fors in de lift met plussen van 15 en 13 procent, maar ook daar sloeg corona in de volgende maanden hard toe. In maart werd een daling van ruim 27 procent genoteerd, in april 59 procent en in mei meer dan 32 procent. In juni veerde de export op met een plus van bijna 10 procent, gevolgd door plus 7 procent in juli. Augustus laat ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar een stabiel beeld zien met een kleine min van 0,5 procent.