Bovag logo
Hoge dwangsommen van ILT voor verkopers opgevoerde e-bikes
0%
Terug

Hoge dwangsommen van ILT voor verkopers opgevoerde e-bikes

Laatste update 05 juli 2023Leestijd: 3 min
Artikel header afbeelding

Negen aanbieders van gemanipuleerde e-bikes hebben onlangs van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) een zogenoemde Last onder Dwangsom (LOD) opgelegd gekregen ter hoogte van 15.000 euro. E-bikes die zijn opgevoerd, of zijn voorzien van een gashendel, beschouwt de ILT als een brommer en niet als een fiets met trapondersteuning. En omdat de vereiste typegoedkeuring voor die 'brommer' ontbreekt, is de verkoper in overtreding.

De ILT richtte zijn pijlen met name op internetverkopers van zogenoemde 'fatbikes', maar de regels gelden uiteraard voor alle professionele verkopers en voor alle fietsen met trapondersteuning, voor alle soorten van e-bikes dus. Omdat naast fiets- en scooterbedrijven steeds vaker ook andere bedrijven dit soort fietsen in hun assortiment hebben, leggen we u hieronder uit hoe de regels in elkaar steken.

Wie een fiets met trapondersteuning verkoopt die harder gaat dan 25 km per uur en/of een hoger vermogen heeft dan 250 Watt en/of waarmee je zonder te trappen vooruit kunt komen, bijvoorbeeld door middel van een gashendel, verkoopt geen fiets maar een brommer. En daarvoor is een Europese typegoedkeuring voor het voertuigtype brommer vereist. Omdat de verkoper die logischerwijs niet kan overleggen - de 'fiets' is immers als 'fiets' toegelaten en niet als brommer - is de verkoper in overtreding. Sterker nog, de verkoper is door de manipulatie van de fiets in de ogen van de ILT een fabrikant geworden, met bijbehorende fabrikantenaansprakelijkheid!

ILT legde negen aanbieders een zogenoemde last onder dwangsom op ter hoogte van liefst 15.000 euro. Mocht de verkopers zijn illegale activiteiten niet staken, dan kan een nieuwe dwangsom worden opgelegd.

Risico's

Een bedrijf dat zijn klant een gemanipuleerde e-bike verkoopt is niet alleen zelf de sigaar, maar stelt ook zijn klant willens en wetens bloot aan forse risico's. Ten eerste natuurlijk op gebied van verkeersveiligheid. (Te snelle) e-bikes worden bijvoorbeeld bestuurd door jongeren, ook onder de zestien. Terwijl je brommers en dus ook high-speed e-bikes pas mag besturen vanaf zestien jaar én alleen als je in bezit bent van een brommerrijbewijs. Dat is niet voor niets! Daarnaast loopt de berijder van een gemanipuleerde fiets de kans op een boete van 290 euro en inbeslagname. Ten slotte ben je op een opgevoerde fiets niet verzekerd.

BOVAG is verklaard tegenstander van opvoeren of aanbrengen van een gashendel en roept zijn leden dringend op om zich niet te bezondigen aan deze illegale en gevaarlijke praktijken.

Met dit bericht waarschuwt BOVAG zijn leden dat het opvoeren of modificeren van e-bikes forse consequenties kan hebben. BOVAG roept zijn leden op om dit uit oogpunt van verkeersveiligheid en regelgeving niet te doen.

Bezig met laden...

Door gebruik te maken van onze website geeft U toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.