De pagina wordt geladen...

Bovag logo
Gezocht: commissieleden en deskundigen voor de Geschillencommissies
0%
Terug

Gezocht: commissieleden en deskundigen voor de Geschillencommissies

Laatste update 17 maart 2025Leestijd: 8 min
Geschillencommissie

De Geschillencommissie is op zoek naar commissieleden en deskundigen vanuit de mobiliteitsbranche. Wil je bijdragen aan het oplossen van geschillen van consumenten over een BOVAG-lid? Dan is een van deze functies mogelijk iets voor jou.

BOVAG is een eerste aanspreekpunt voor consumenten die klachten hebben over een BOVAG-lid. BOVAG Hulp bij klachten bemiddelt, met als doel het probleem met beide partijen zo snel mogelijk op te lossen. Als dat niet lukt, kan De Geschillencommissie uitkomst bieden. De Geschillencommissie behandelt geschillen die consumenten hebben met een BOVAG-lid. Voordeel voor beide partijen is dat De Geschillencommissie laagdrempelig is en kennis heeft van de mobiliteitsbranche.

De Geschillencommissie bestaat uit drie personen: een voorzitter (vaak een (oud-) rechter), een commissielid aangedragen vanuit een consumentenorganisatie en een commissielid aangedragen door BOVAG. Zij komen tijdens een zitting met elkaar tot een bindend oordeel over het geschil. Dit oordeel wordt vaak ondersteund door een rapport dat is opgesteld door een technisch deskundige. Geschillen die behandeld worden, gaan bijvoorbeeld over de koop van een nieuw of gebruikt voertuig, uitgevoerde reparatie, onderhoud, keuring of schadetaxatie.

Er zijn vijf Geschillencommissies waar BOVAG zitting in heeft:

  • Voertuigen (inclusief caravans/campers)
  • Voertuigverhuur
  • Tweewielers
  • Rijopleidingen
  • Schadeherstelbedrijven

Werkzaamheden commissielid

Een commissielid van De Geschillencommissie is aanwezig bij de zitting en komt samen met de voorzitter en iemand vanuit een consumentenorganisatie tot een oordeel over een voorgedragen kwestie. Vaak komt de zaak op zitting (in Utrecht of Den Haag), maar soms wordt het digitaal of schriftelijk afgehandeld. Een commissielid moet de branche kennen, de juiste vragen kunnen stellen, zich kunnen inlezen en samen met de twee anderen komen tot een afgewogen oordeel. Bij deze functie is het belangrijk dat je onafhankelijk en onpartijdig bent, en dat er geen sprake is van belangenverstrengeling. Je bent dus geen bestuurslid, commissielid en niet werkzaam bij een BOVAG-lid of niet-BOVAG-lid. Denk bijvoorbeeld aan iemand uit de branche die zijn of haar bedrijf heeft overgedragen. Het is ook van belang dat je tijd vrij kunt maken voor één zitting per maand, en de daarbij horende voorbereidingen.

Vergoeding

Commissieleden krijgen een vergoeding per zitting van € 181,75, exclusief reiskosten (eerste klas OV of € 0,28/km). Er komen doorgaans vijf tot zeven zaken aan bod op een zitting. De vergoeding is een vast bedrag, ongeacht het aantal zaken. Een zitting duurt een dagdeel.

Download hier het gehele functieprofiel van commissielid


Ben je geïnteresseerd in deze functie? Meld je dan aan door een e-mail te sturen naar juridisch@bovag.nl.

Commissielid Bert Oving vertelt over zijn ervaring

Bert Oving heeft zich na de verkoop van zijn autobedrijf aangemeld als commissielid bij de Geschillencommissie Voertuigen. Dat werk doet hij inmiddels drie jaar: “Na de verkoop van mijn autobedrijf zocht ik naar een manier om in contact te blijven met de branche en mijn kennis daarvoor in te zetten. In het verleden heb ik een keer te maken gehad met De Geschillencommissie en het werk leek me interessant om ooit zelf te doen. Wat houdt commissielid zijn in? Drie weken voor de zitting krijg ik via een online portal de stukken, zodat ik me kan voorbereiden. Op de dag van de zitting spreken we met de commissie eerst de case door om een eerste mening te vormen. Tijdens de hoorzitting zijn vaak zowel consument als ondernemer aanwezig. De voorzitter leidt de zitting en als commissie stellen we vragen aan beide partijen. We komen als commissie daarna tot een oordeel. Als er een onderzoek door een deskundige is gedaan, nemen we de bevindingen mee in de uitspraak. Ik ben er in het proces om de kant van de ondernemer te verduidelijken. Dat wil niet zeggen dat ik die kant kies. Het draait om het recht. Maar ik kan soms een nuance geven, vanuit mijn eigen ervaring. Ik vind het heel leuk om te doen, vanwege de diversiteit van problemen die aan bod komen. Ook om dingen vooraf uit te zoeken. Er is soms wat voorwerk nodig, bijvoorbeeld om me in te lezen over een voertuigmerk. Gemiddeld ben ik één keer per maand bij een zitting, waar we ongeveer zes zaken behandelen. Deze functie zou ik zeker aanraden aan iemand die affiniteit heeft met rechtspraak, die kennis heeft van de branche en een goed gevoel voor wat redelijk is. En die daarnaast tijd kan vrijmaken om zich voor te bereiden en bij de zitting te zijn.”

Werkzaamheden deskundige

Een deskundige van De Geschillencommissie is een technisch onderlegd persoon, die op locatie een technisch oordeel velt over het product waar een klacht over is. De deskundige gaat na wat er aan de hand is of zou kunnen zijn, schrijft daar een rapport over en koppelt dit rapport terug aan de commissie. De commissie neemt dit oordeel mee in haar beslissing. Een deskundige is doorgaans niet aanwezig op een zitting. Een deskundige moet de branche kennen en technisch onderlegd zijn. Ook voor een deskundige is het is belangrijk dat je onafhankelijk en onpartijdig bent, en dat er geen sprake is van belangenverstrengeling. Je bent dus geen bestuurslid, commissielid en niet werkzaam bij een BOVAG-lid of niet-BOVAG-lid. Denk bijvoorbeeld aan iemand uit de branche die zijn of haar bedrijf heeft overgedragen. Bovendien is het van belang dat je tijd vrij kunt maken om deze functie te vervullen. Onderzoek doe je op locatie. Hiervoor ben je dus vaak onderweg. Hoe ver je wilt reizen is bespreekbaar.

Vergoeding

Deskundigen die worden ingezet door De Geschillencommissie ontvangen een vergoeding tussen de € 225,- en € 260,- per rapport, exclusief reiskosten (€ 0,28/km).

Download hier het gehele functieprofiel van deskundige


Ben je geïnteresseerd in deze functie? Meld je dan aan door een e-mail te sturen naar juridisch@bovag.nl.

Deskundige Jan Dijkstra vertelt over zijn ervaring

Jan Dijkstra werkt al zo’n tien jaar als deskundige voor de Geschillencommissie Voertuigen en Schadeherstelbedrijven. Hij is lange tijd hoofdexpert geweest bij een verzekeraar. Als twee schade-experts er samen niet uitkwamen, dan werd hij ingeschakeld. Het werk bij De Geschillencommissie leek hem interessant en paste ook goed bij zijn achtergrond. Jan: “Ik doe het werk van deskundige, omdat ik graag geschillen wil oplossen. Ik vind het leuk om uit te zoeken wat er precies aan de hand is en dit vast te leggen in een rapport. Het proces gaat als volgt: ik krijg een digitaal dossier binnen, met daarin de klacht van de klant en het verweer van de ondernemer. Dat neem ik tot in detail door. Dan maak ik een afspraak met de consument om het voertuig te onderzoeken. Dit doe ik doorgaans bij de ondernemer. De consument en ondernemer zijn daarbij vaak allebei aanwezig. Ik leg de procedure uit en hoor het verhaal aan van zowel de klant als de ondernemer. Als deskundige hoef ik het probleem aan het voertuig niet op te lossen. Ik geef aan wat er aan de hand is: bijvoorbeeld waar het defect zit, hoe het is ontstaan en of het al bij de verkoop aanwezig was. Ik lever vervolgens een rapport met mijn bevindingen aan bij De Geschillencommissie. Bij de hoorzitting ben ik niet aanwezig, maar ik krijg naderhand altijd de uitspraak toegestuurd. Daarin herken ik ook elementen uit mijn rapportage. Het is leuk en uitdagend werk. Ik zou zeker iemand met vakkennis en tijd aanraden zich als deskundige aan te melden.”

Bezig met laden...

Door gebruik te maken van onze website geef je toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.