De pagina wordt geladen...
Deze week was het eerste formele gesprek tussen vakbonden en BOVAG over een nieuwe cao voor medewerkers van onder meer auto-, truck- en fietsbedrijven. De huidige cao loopt af op 31 januari 2025.
Vakbonden hebben afgelopen woensdag hun cao-voorstellen toegelicht en BOVAG heeft de stand van zaken in de diverse deelbranches die onder de cao MvT vallen toegelicht. Bonden vragen onder meer 7 procent loonsverhoging en een vierdaagse fulltime werkweek van 32 uur met behoud van salaris, wat neerkomt op een forse extra loonsverhoging. Daarnaast zetten vakbonden weer in op het afschaffen van de jeugdlonen, ondanks de afspraken in de huidige cao waarbij de jeugdlonen fors opgehoogd zijn.
BOVAG heeft verduidelijkende vragen gesteld over de voorstellen van de vakbonden, daarbij is ook teruggekeken naar wat er dit jaar al qua loon is gedaan (+6 procent op 1 januari 2024 en 90 euro op 1 augustus 2024 wat neerkomt op 3 procent op het gemiddelde salaris) en wat er nog staat te gebeuren op 1 januari 2025 (1,5 procent).
BOVAG ziet in de voorstellen van vakbonden niet de ideale oplossing voor de problemen op de arbeidsmarkt in de sector, en ook de impact op de continuïteit van veilige mobiliteit in Nederland en de betaalbaarheid daarvan zijn voor BOVAG in dit kader punten van zorg.
Zie hieronder de volledige voorstellenbrieven van de vakbonden:
BOVAG heeft voorstellen gedaan op het gebied van verzuim, flexibiliteit en duurzame inzetbaarheid, bijvoorbeeld het ophogen van de leeftijd waarop een medewerker inzetbaarheidsuren opbouwt. Nu is dat 50 jaar maar BOVAG wil dat naar 55 jaar, onder meer vanwege oplopende pensioenleeftijd. Deze punten kwamen expliciet naar voren bij de inventarisatie van uitdagingen en wensen van leden.
Het tweede gesprek tussen vakbonden en BOVAG staat gepland op 26 november. De derde onderhandelingsronde is voorzien op 10 december en de vierde op 9 januari 2025. Op 31 januari 2025 loopt de huidige cao af.