De pagina wordt geladen...

Bovag logo
Fatbike: inspectie grijpt in en minister overweegt leeftijdsgrens
0%
Terug

Fatbike: inspectie grijpt in en minister overweegt leeftijdsgrens

Laatste update 23 juli 2024Leestijd: 3 min
Fatbike

De ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport) heeft deze week stevig ingegrepen en 3.500 twijfelachtige fatbikes in beslag genomen. BOVAG juicht deze ingreep toe. Invoeren van een leeftijdsgrens voor e-bikes is echter een brug te ver.

ILT heeft beslag gelegd op fatbikes 'die door een Chinese fabrikant in Nederland tegen zeer lage prijzen in de handel worden gebracht als elektrische fiets'. Volgens de ILT hebben deze fatbikes echter de technische kenmerken van een bromfiets. En daarvoor zijn een typegoedkeuring, kenteken en WA-verzekering nodig en geldt er een helm- en rijbewijsplicht en de leeftijdsgrens van 16 jaar. Ook de instroom van deze fatbikes is door de ILT stilgelegd.

Rollenbanken

BOVAG vraagt al langere tijd om handhaving. Op de weg en bij de import. De overheid neemt deze handschoen op, want er worden tegenwoordig extra rollenbanken ingezet door de politie en ook de ILT zet een tandje bij. Dat is goed nieuws. Dat frustreert namelijk de handel in illegale, gevaarlijke e-bikes en zorgt voor extra bewustwording bij met name ouders. In de woorden van Karin Visser, directeur Toezicht en Opsporing bij de ILT: "Er is een makkelijke vuistregel. Gaat de fatbike harder dan 25 km/u? Dan gaat het om een ongekeurde en onverzekerde brommer. Als je dat weet, laat je dan je kind op zo’n fatbike rijden? Zónder WA-verzekering, rijbewijs, helm en kenteken?"

Leeftijdsgrens

Minder blij is BOVAG met de roep vanuit de politiek om een leeftijdsgrens in te voeren. Die leeftijdsgrens is bedoeld om het gebruik van de fatbike door jonge kinderen tegen te gaan, maar treft per saldo alle e-bikerijders onder die leeftijdsgrens. Afhankelijk van waar die grens zou komen te liggen zijn dat toch vele tienduizenden jongeren, met name op het platteland. Die zijn die door afbouw van het OV vaak afhankelijk van hun e-bike om naar school te gaan. Zo lang de fatbike wettelijk een e-bike is, is gerichte aanpak lastig. Daarom is het volgens BOVAG zaak om grondig te onderzoek of van de fatbike niet een aparte categorie gemaakt kan worden, naast de e-bike. Daarvoor kun je dan wél helmplicht, leeftijdsgrens et cetera invoeren.

BOVAG spreekt het ministerie daar na de zomer over.

Opvoerverbod

Wat BOVAG betreft wordt er ook serieus werk gemaakt van een algeheel opvoerverbod. Dat maakt opsporing en handhaving veel eenvoudiger en overzichtelijker. Nu is het nog zo dat een e-bike/fatbike wel opgevoerd mag worden, maar dat je er vervolgens niet op de openbare weg mee mag rijden. Dat is niet uit te leggen. Volgens de lidmaatschapsvoorwaarden is het voor BOVAG-leden overigens al verboden om op te voeren.

Bezig met laden...

Door gebruik te maken van onze website geeft U toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.