De pagina wordt geladen...
Het Nederlandse e-bikemerk Huyser is op 12 november failliet verklaard. Afgelopen jaar kregen ook merken zoals QWIC, VanMoof en Stella te maken met een faillissement. Wat betekent een faillissement voor jou als fietsdealer? Huyser heeft dealers op 13 november geïnformeerd over de situatie. Mr. Amos Kroll van Wille Donker Advocaten is als curator aangewezen. Het is momenteel nog onbekend of er een doorstart komt van het fietsmerk.
Nadat een bedrijf failliet gaat, wordt wat het bezit zoveel mogelijk verkocht door de curator. De inventaris en voorraad worden bijvoorbeeld verkocht, om schuldeisers van te betalen. Ook kan de curator bedrijfsonderdelen verkopen. In dit geval maakt de curator met de nieuwe eigenaar afspraken over wat hij wil overnemen. Contracten gaan niet automatisch mee. Denk aan arbeidsovereenkomsten met personeel, contracten met toeleveranciers, maar ook bestellingen die je als dealer hebt geplaatst. Er moet dus nog bekend worden of openstaande bestellingen van fietsen, onderdelen of accessoires overgenomen worden. Vooralsnog is dit onduidelijk.
Heb je bestellingen lopen bij Huyser, die nog niet betaald zijn? Dan adviseert BOVAG om deze te proberen te annuleren. Als een klant interesse heeft in een Huyser-fiets die jij in jouw voorraad hebt staan, dan is het raadzaam om transparant te zijn over de situatie van Huyser.
Als door een faillissement van de fabrikant deze niet de fabrieksgarantie kan geven, en ook de curator niet thuis geeft, dan kan de consument alsnog een beroep doen op wettelijke garantie.
Heb je hier vragen over? Neem dan contact op met Ledenadvies: (030) 659 53 00.