De pagina wordt geladen...

Bovag logo
Faillissement Huyser: waar moet je als fietsondernemer op letten?
0%
Terug

Faillissement Huyser: waar moet je als fietsondernemer op letten?

Laatste update 21 november 2024Leestijd: 3 min
Vraagteken

Het Nederlandse e-bikemerk Huyser is op 12 november failliet verklaard. Afgelopen jaar kregen ook merken zoals QWIC, VanMoof en Stella te maken met een faillissement. Wat betekent een faillissement voor jou als fietsdealer? Huyser heeft dealers op 13 november geïnformeerd over de situatie. Mr. Amos Kroll van Wille Donker Advocaten is als curator aangewezen. Het is momenteel nog onbekend of er een doorstart komt van het fietsmerk.

Nadat een bedrijf failliet gaat, wordt wat het bezit zoveel mogelijk verkocht door de curator. De inventaris en voorraad worden bijvoorbeeld verkocht, om schuldeisers van te betalen. Ook kan de curator bedrijfsonderdelen verkopen. In dit geval maakt de curator met de nieuwe eigenaar afspraken over wat hij wil overnemen. Contracten gaan niet automatisch mee. Denk aan arbeidsovereenkomsten met personeel, contracten met toeleveranciers, maar ook bestellingen die je als dealer hebt geplaatst. Er moet dus nog bekend worden of openstaande bestellingen van fietsen, onderdelen of accessoires overgenomen worden. Vooralsnog is dit onduidelijk.

Heb je bestellingen lopen bij Huyser, die nog niet betaald zijn? Dan adviseert BOVAG om deze te proberen te annuleren. Als een klant interesse heeft in een Huyser-fiets die jij in jouw voorraad hebt staan, dan is het raadzaam om transparant te zijn over de situatie van Huyser.

Garantie

  • Komt er op dit moment een klant bij je met een probleem aan een fiets van Huyser? Dan kan hij je zeker aanspreken op wettelijke garantie (non-conformiteit) en misschien ook op fabrieksgarantie, om iets aan de fiets te laten vervangen of repareren. Wil je weten hoe dit geregeld is voor de betreffende fiets, onderdeel of accessoire? Bekijk dan allereerst de fabrieksgarantie voor het betreffende product.
  • De wettelijke garantie geldt voor de gehele (verwachte) levensduur van de fiets. In de eerste twaalf maanden na de levering van de fiets kan een consument vrij eenvoudig bewijzen dat er iets niet conform was. De dealer moet bij wettelijke garantie zelf een oplossing voor de consument bekostigen, maar kan daarna zijn ‘schade’ weer doorzetten naar de fabrikant (regresrecht), maar dat is lastig af te dwingen als deze failliet is gegaan.
  • Een fabrikant kan in de fabrieksgarantie eigen spelregels opzetten voor de garantie. Daar zit een duur aan die de fabrikant zelf kan vaststellen. In de fabrieksgarantie staat wat de garantiegever als oplossing moet bieden. Bij fabrieksgarantie kan de fabrikant (nu de curator) het aanspreekpunt zijn, maar ook kan het zo zijn dat de dealer de fabrieksgarantie geeft en daar rechtstreeks op aan te spreken is.

Als door een faillissement van de fabrikant deze niet de fabrieksgarantie kan geven, en ook de curator niet thuis geeft, dan kan de consument alsnog een beroep doen op wettelijke garantie.

Heb je hier vragen over? Neem dan contact op met Ledenadvies: (030) 659 53 00.

Bezig met laden...

Door gebruik te maken van onze website geef je toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.