De pagina wordt geladen...

Bovag logo
Facturen en overeenkomsten zijn niet hetzelfde: hier moet je op letten
0%
Terug

Facturen en overeenkomsten zijn niet hetzelfde: hier moet je op letten

Laatste update 27 november 2024Leestijd: 4 min
Gereedschap

Onduidelijke afspraken met klanten kunnen tot veel ellende en juridisch getouwtrek leiden. Dat wil je natuurlijk voorkomen! Maak daarom altijd zorgvuldige afspraken en zet deze op papier. BOVAG Ledenadvies kan je hierbij helpen.

Juristen van BOVAG-Ledenadvies komen bijvoorbeeld regelmatig tegen dat ondernemers tussentijdse facturen als overeenkomsten zien. Maar er zit een wezenlijk verschil tussen facturen en overeenkomsten, zo blijkt uit onderstaand voorbeeld uit de praktijk.

Het geschil

Het gaat om een geschil tussen een ondernemer uit Groningen en een klant. De klant stelt met de ondernemer te hebben afgesproken zijn auto te laten restaureren voor een bedrag van € 85.000. De auto zou volgens de ondernemer na reparatie € 75.000 waard zijn. De klant kon hiermee leven, aangezien de auto van zijn vader was geweest en hij er een emotionele band mee had. Opeens kostte de reparatie ongeveer € 200.000 en bleek de auto na restauratie slechts € 35.000 waard te zijn. De klant wilde zijn geld terug en de ondernemer wilde betaald krijgen voor zijn werkzaamheden.

De klant heeft zich volgens de ondernemer niet gehouden aan de klachttermijn uit de algemene voorwaarden en dient daarom de factuur te betalen. Maar de rechter stelt dat de klachttermijn niet gaat over de hoogte van de factuur. Als er onduidelijke afspraken zijn, kan de ondernemer zich niet verschuilen achter het feit dat de klant te laat heeft aangegeven dat hij het niet eens is met de hoogte van de factuur. De klant werd in het gelijk gesteld.

Een factuur is geen overeenkomst

Deze kwestie was waarschijnlijk niet voorgevallen als de afspraken op zorgvuldige wijze gemaakt waren en op papier waren gezet. Let op: Een factuur is geen overeenkomst. De factuur volgt later. Niet tijdig tegen een factuur ingaan is dus niet hetzelfde als akkoord gaan met een overeenkomst. De factuur is ook niet de plek om algemene voorwaarden van toepassing te krijgen.

Tips

  • Wees vooraf transparant over wat je gaat doen en wat het gaat kosten. Zet dit op papier en onderteken het beiden aan de werkbalie. Met een heldere – door beide partijen ondertekende – overeenkomst, ook wel ‘werkbon’ genoemd, ontstaat er geen discussie over wat was afgesproken, en dus ook geen incassoprobleem bij de facturen.
  • Soms is vooraf niet duidelijk wat iets gaat kosten. Het kan dan helpen om het project op te hakken in kleinere deelprojecten. Voor elk deelproject geldt dan ook weer: maak met een werkbon afspraken over wat je gaat doen en wat het gaat kosten.
  • Mocht de werkbon er niet zijn, zorg er dan in ieder geval voor dat je consistent blijft over wat je denkt te hebben afgesproken. Zeg tijdens een proces bij een rechter niet ineens iets anders dan in e-mails en brieven die je naar de consument stuurde. Bij deze kwestie was dit niet het geval, en dat werd door de rechter aangegrepen om de bewijslast ten gunste van de consument om te draaien.


Hulp nodig?

Heb je hulp nodig bij het opstellen van een goede werkbon? Hieronder vind je een concepttekst. Heb je vragen over overeenkomstenrecht? Neem contact op met de juristen van BOVAG Ledenadvies via(030) 659 53 00, of stuur een e-mail naar ledenadvies@bovag.nl. Zij helpen je graag.

Bezig met laden...

Door gebruik te maken van onze website geef je toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.