De pagina wordt geladen...
Onduidelijke afspraken met klanten kunnen tot veel ellende en juridisch getouwtrek leiden. Dat wil je natuurlijk voorkomen! Maak daarom altijd zorgvuldige afspraken en zet deze op papier. BOVAG Ledenadvies kan je hierbij helpen.
Juristen van BOVAG-Ledenadvies komen bijvoorbeeld regelmatig tegen dat ondernemers tussentijdse facturen als overeenkomsten zien. Maar er zit een wezenlijk verschil tussen facturen en overeenkomsten, zo blijkt uit onderstaand voorbeeld uit de praktijk.
Het gaat om een geschil tussen een ondernemer uit Groningen en een klant. De klant stelt met de ondernemer te hebben afgesproken zijn auto te laten restaureren voor een bedrag van € 85.000. De auto zou volgens de ondernemer na reparatie € 75.000 waard zijn. De klant kon hiermee leven, aangezien de auto van zijn vader was geweest en hij er een emotionele band mee had. Opeens kostte de reparatie ongeveer € 200.000 en bleek de auto na restauratie slechts € 35.000 waard te zijn. De klant wilde zijn geld terug en de ondernemer wilde betaald krijgen voor zijn werkzaamheden.
De klant heeft zich volgens de ondernemer niet gehouden aan de klachttermijn uit de algemene voorwaarden en dient daarom de factuur te betalen. Maar de rechter stelt dat de klachttermijn niet gaat over de hoogte van de factuur. Als er onduidelijke afspraken zijn, kan de ondernemer zich niet verschuilen achter het feit dat de klant te laat heeft aangegeven dat hij het niet eens is met de hoogte van de factuur. De klant werd in het gelijk gesteld.
Deze kwestie was waarschijnlijk niet voorgevallen als de afspraken op zorgvuldige wijze gemaakt waren en op papier waren gezet. Let op: Een factuur is geen overeenkomst. De factuur volgt later. Niet tijdig tegen een factuur ingaan is dus niet hetzelfde als akkoord gaan met een overeenkomst. De factuur is ook niet de plek om algemene voorwaarden van toepassing te krijgen.
Tips
Heb je hulp nodig bij het opstellen van een goede werkbon? Hieronder vind je een concepttekst. Heb je vragen over overeenkomstenrecht? Neem contact op met de juristen van BOVAG Ledenadvies via(030) 659 53 00, of stuur een e-mail naar ledenadvies@bovag.nl. Zij helpen je graag.