De pagina wordt geladen...
Tot en met november werden in Nederland 59.743 elektrische personenauto’s geregistreerd en dat is zo'n 21 procent van het totale aantal registraties, zo blijkt uit de cijfers van BOVAG en RDC.
Dat is ongeveer gelijk aan het hele jaar 2021, toen het EV-aandeel met bijna 64.000 stuks zo'n 20 procent bedroeg. In 2020 werden overigens bijna 73.000 elektrische auto’s geregistreerd en dat was destijds 20,5 procent van het totaal. Het marktaandeel EV stagneert dus al twee jaar op rij.
1 op de 10 nieuwe EV’s dit jaar is een KIA; de Koreanen leverden tot en met november ruim 6.000 nieuwe elektrische auto’s af in Nederland. Peugeot volgt met bijna 5.400 registraties en 9 procent aandeel; Skoda wist bijna 5.000 EV’s af te leveren, goed voor 8,3 procent marktaandeel. Al die Skoda’s betreffen tevens het meest geregistreerde model dit jaar, namelijk de Enyaq. Peugeot zette ruim 3.400 stuks van de elektrische 208 op kenteken en de KIA Niro completeert met ruim 3.000 registraties het podium. Tesla vinden we overigens pas op 13e plaats van de merkenranglijst terug, met 2.131 stuks, oftewel 3,6 procent van de EV-markt. Van de eens zo populaire Model S en Model X werden tot en met november 11 stuks afgeleverd.
De data van BOVAG en RDC laten verder zien dat in de eerste elf maanden van 2022 minder dan 4.500 nieuwe dieselauto’s voor het eerst een kenteken kregen. Het marktaandeel van de zelfontbranders bedraagt nog maar 1,5 procent, terwijl dat in 2015 nog 29 procent was. Destijds genoten zuinige diesels voor zakelijke rijders nog een aanzienlijk fiscaal voordeel, maar sindsdien geldt de lage bijtelling alleen nog maar voor elektrische auto’s (en eerder ook voor PHEV’s).