De pagina wordt geladen...

Bovag logo
Europese Commissie doet voorstel voor aanpassing 2035-doelstelling
0%
Terug

Europese Commissie doet voorstel voor aanpassing 2035-doelstelling

Laatste update 18 december 2025Leestijd: 4 min
Gereedschap

De Europese Commissie heeft op 16 december het Automotive Package gepresenteerd. Conclusie: Europa blijft onverminderd op het pad naar zero emissie in 2050, maar kiest voor een bijstelling van de tussendoelen richting 2035 om de auto-industrie tegemoet te komen. Zo is de ban op verbrandingsmotoren vanaf 2035 van tafel.

Het Europees Parlement en de lidstaten moeten zich nog buigen over het voorstel van de Europese Commissie. BOVAG zal de komende periode de voorstellen goed bestuderen op de gevolgen voor Nederland en het gesprek aangaan met de Europese beleidsmakers namens onze Europese koepels CECRA en AME.

Het Automotive Package bevat de volgende voorstellen:

  • Emissie-eis 2035 naar 90% CO2-reductie

Europa blijft op het pad naar zero emissie in 2050 maar maakt op korte termijn een aanpassing op de 2035 doelen om de Europese auto-industrie tegemoet te komen. Dat betreft een verlaging van de emissie-eis naar 90% CO2-reductie in 2035 in plaats 100% CO2-reductie. Autofabrikanten mogen dit invullen met PHEV, auto’s met range extenders en zeer zuinige verbrandingsmotoren en met groen staal (geproduceerd in de EU) en e-fuels en biobrandstoffen.

Ook voor lichte bestelauto’s worden de CO2 doelstellingen voor 2030 verlaagd, van 50% naar 40%. Ook komt er een aanpassing voor vrachtwagens waardoor het eenvoudig wordt om de 2030 doelen te halen.

  • Vlootnormering zakelijke markt met doelstellingen per lidstaat

Om de ingroei van elektrische auto’s te versnellen, komt Europa met een voorstel voor vlootnormering voor zakelijke voertuigen, personenauto’s en lichte bestelwagens. Grote bedrijven krijgen hiermee doelstellingen voor het aandeel EV en lage emissie-voertuigen in de nieuwe voertuigregistraties. Het mkb valt buiten het voorstel.

Voor Nederland gelden de volgende doelen:

2035

Nog onduidelijk is hoe dit precies uitpakt voor Nederland en hoe dit zich verhoudt tot de pseudo-eindheffing.

  • Nieuwe voertuigcategorie voor kleine en betaalbare elektrische auto’s

Ook bevat het Europese Automotive Package een voorstel voor een nieuwe voertuigcategorie voor kleine en betaalbare elektrische auto’s. Hierbij stellen ze een maximumlengte van 4.20 meter voor. De verdere invulling van deze categorie is nog niet bekend. 

  • Autolabels

De Europese Commissie wil de voertuigetikettering (car labelling) updaten en verder harmoniseren. Doel hiervan is consumenten alle informatie over de auto te bieden voordat ze tot aankoop overgaan. Het gaat bijvoorbeeld om informatie over de uitstoot en of de auto in de Europese Unie is gemaakt. Deze informatie mag ook online worden aangeboden. Dit voorstel gaat ook gelden voor tweedehandsauto’s. 

  • Boost voor EU-batterij-industrie en lagere regeldruk autofabrikanten

Tot slot wil de Europese Commissie 1,8 miljard euro in steken in onderzoek en ontwikkeling van Europese batterijfabrikanten. Ook wordt sterk ingezet op het terugdringen van regeldruk voor Europese autofabrikanten.

Reactie BOVAG

BOVAG vindt het goed dat dat Europa herbevestigt dat zero emissie in 2050 het doel is. De voorgestelde aanpassing is te begrijpen vanuit de noodkreet van de Europese auto-industrie. En 90% CO2-reductie in 2035 is nog steeds heel veel reductie. Goed ook dat er gekeken wordt naar Europese industriepolitiek: met name groen staal en batterijen.

Twee dingen zijn volgens BOVAG nu belangrijk: laat dit de laatste aanpassing zijn, zodat kopers en verkopers voor de lange termijn de hoogstnoodzakelijke duidelijkheid en zekerheid hebben. Zorg daarnaast voor volle focus op de noodzakelijke randvoorwaarden voor snelle ingroei van elektrische auto’s. Dus: investeren in (laad)infra, aanpakken netcongestie en aanjagen van de markt voor elektrische auto’s; nieuw en vooral ook gebruikt.

Bezig met laden...

Door gebruik te maken van onze website geef je toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.