De pagina wordt geladen...

In het Europees Parlement wordt momenteel een nieuw voorstel voor de APK behandeld, waarin bestaande regels worden herzien. De Europese Commissie heeft een voorstel ingediend, dat de huidige APK beter laat aansluiten op de moderne voertuigtechniek. Het Europees Parlement heeft verschillende rapporteurs aangesteld die de nieuwe APK-richtlijn inhoudelijk gaan behandelen. Eén van deze rapporteurs is de Nederlandse Europarlementariër Rachel Blom (PVV). Zij bracht onlangs een werkbezoek aan Vakgarage Jaco Smith in Rotterdam, waar werd getoond hoe het Nederlandse systeem in de praktijk werkt. Dit bezoek moet haar helpen goed voorbereid het gesprek hierover te voeren met andere lidstaten.
Voor BOVAG en zijn leden is het cruciaal dat de APK ook in de toekomst door het autobedrijf kan worden uitgevoerd. Gelukkig voorziet de toekomstige regelgeving hier in, al zullen bedrijven ook investeringen moeten doen om aan de toekomstige APK-eisen te kunnen blijven voldoen. Zo is er discussie over strengere emissie-eisen voor diesels en lichte bedrijfswagens en of er wel of niet een schokbrekertest moet worden toegevoegd aan de APK. Ook voorziet de nieuwe regelgeving in nieuwe visuele checks voor ADAS-systemen en is er een voorstel gedaan om ook geluidsmetingen aan de keuring toe te voegen. Een APK voor motorfietsen is eveneens onderdeel van het Europese voorstel, maar het is nog onduidelijk of dit punt de komende periode nog wordt aangepast.
BOVAG is natuurlijk nauw betrokken bij dit onderwerp. De APK is van groot belang voor alle autobedrijven maar ook voor bijvoorbeeld truckdealers, aanhangwagen- en caravanbedrijven. Afgelopen vrijdag heeft Europarlementariër Blom, rapporteur namens de Europese fractie Patriotten voor Europa, een werkbezoek gebracht aan Vakgarage Jaco Smith in Rotterdam. Nederland heeft met het APK-systeem een bijzondere positie in Europa, omdat in veel andere landen de APK niet bij het autobedrijf wordt uitgevoerd. Het doel van het werkbezoek was om Europarlementariër Blom te laten zien hoe het Nederlandse systeem in de praktijk werkt, zodat zij goed de discussie kan voeren met haar collega’s uit andere lidstaten.
Tijdens het werkbezoek is een APK uitgevoerd en heeft BOVAG zijn standpunten en verbetervoorstellen toegelicht. Ook de praktische ervaringen van de APK-keurmeester en het autobedrijf kwamen uitgebreid ter sprake.