De pagina wordt geladen...

De Europese truckindustrie zit middenin een transitie. Strenge emissiedoelen, geopolitieke onzekerheid en snelle technologische ontwikkelingen zetten truckfabrikanten onder druk, wat zorgt voor meer onderlinge concurrentie. Tegelijkertijd zijn er signalen dat Chinese toetreders op termijn de Europese truckmarkt willen betreden. Waar Chinese merken bij personenauto’s inmiddels stevig voet aan de grond hebben gekregen, lijkt dat bij trucks op korte termijn nog niet het geval. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Electric trucks: can incumbents still capitalise?’, dat KPMG in opdracht van BOVAG heeft uitgevoerd.
Om de klimaatdoelen voor 2030, 2035 en 2050 te behalen, moeten Europese truckfabrikanten hun gemiddelde CO₂-uitstoot per verkochte truck met 45 procent verminderen in 2030 ten opzichte van 2019–2020. Dieseltrucks zijn de afgelopen jaren efficiënter geworden, maar de grootste reductie moet komen van zero-emissietrucks. De verkoop van elektrische trucks is tot op heden nog zeer beperkt. Daardoor zijn investeringen in ontwikkeling en productie nog lang niet terugverdiend. Bovendien staan fabrikanten voor extra uitdagingen, zoals de invoering van de nieuwe Euro 7-norm. Doordat de druk op innovatie, winstgevendheid en marktaandeel blijft toenemen, intensiveert de concurrentie tussen gevestigde merken.
De aanschafprijs van elektrische trucks ligt nu nog hoger dan die van dieseltrucks. KPMG verwacht echter dat de Total Cost of Ownership (TCO) van elektrische en dieseltrucks binnen twee tot drie jaar gelijk zal zijn in vrijwel alle trucksegmenten. Dat zal de overstap naar elektrisch rijden waarschijnlijk versnellen. Er blijven echter onzekerheden over de levensduur van batterijen, restwaardes en energieprijzen. De grootste uitdaging ligt bij de laadinfrastructuur: voldoende laadpunten, (laad)parkeerplaatsen bij grote distributiecentra en uitbreiding van het energienetwerk. Ook transportbedrijven zullen hun operationele processen moeten aanpassen aan elektrisch rijden.
Nieuwe Chinese fabrikanten zoals BYD en Foton richten hun pijlen op Europa, maar hebben tot nu toe weinig trucks verkocht. Ze missen nog belangrijke succesfactoren zoals een sterke merkreputatie, een compleet productaanbod, trucks met lange actieradius en een Europees servicenetwerk. Een belangrijk verschil tussen de transportsectoren is dat in China de transportafstanden die trucks afleggen veel korter zijn dan in Europa. Daarnaast heeft China zich tot nu toe vooral op personenauto’s gericht. Een grote doorbraak van Chinese truckmerken in Europa is op korte termijn dan ook onwaarschijnlijk. Op middellange termijn kunnen Chinese spelers echter wél een bedreiging vormen. Ze hebben toegang tot de toeleveringsketens, kunnen ongeveer twintig tot dertig procent goedkoper produceren en staan bekend om hun snelle innovatie. Het is daarom belangrijk om hun ontwikkelingen goed in de gaten te houden.
Dit onderzoek werd gepresenteerd tijdens het BOVAG-event voor de truckbranche op donderdag 6 november 2025. Lees hier meer over het evenement.