De pagina wordt geladen...
Het gedrag van de consument verandert: het percentage consumenten dat zijn zoektocht naar een andere caravan of camper start bij de dealer, is de afgelopen 3 jaar met 10% gedaald (van 54 naar 44%). Deze cijfers kwamen uit de Kampeermonitor, die in april op het BOVAG & KCI Jaarcongres zijn gepresenteerd. BOVAG-leden kunnen nu de volledige rapportage met nog meer cijfers downloaden.
De cijfers in de Kampeermonitor laten zien dat klanten die de dealer bezoeken, dat steeds vaker online doen. Voor caravan- en camperbedrijven ligt er dus een uitdaging om klanten naar de showroom te krijgen.
Kamperen is nog steeds populair in ons land. In totaal zijn er in Nederland 440.000 caravans en 120.000 campers. Ons land is daarmee een van de landen met de hoogste ‘caravandichtheid’. Maar liefst 1 op de 3 Nederlanders heeft minimaal 1 keer gekampeerd in de afgelopen 3 jaar. Nederlanders gaan het liefst op pad met hun eigen kampeermiddel. Het percentage mensen dat een eigen caravan, vouwwagen of camper heeft, loopt wel iets terug: in 2016 was dit nog 69%, op dit moment ligt dit op 61%. Een alternatief is of lenen van vrienden of familie (lichte daling van 15% naar 14%) of het huren van een kampeermiddel op locatie (stijging van 9% naar 14% in afgelopen 3 jaar).
Consumenten zijn steeds minder trouw aan hun kampeermiddel. De percentage caravaneigenaren dat bij de aanschaf van een nieuw kampeermiddel opnieuw voor een caravan kiest, is in de afgelopen 3 jaar gedaald van 57% naar 48%. Deze beweging zie je zelfs bij de groep meest trouwe kampeermiddelbezitters: de tent- en campereigenaren. Daar nam de kans dat zij switchen naar een ander kampeermiddel ook toe.
Het delen van kampeermiddelen blijft achter op de verwachtingen. Het delen van kampeermiddelen met een onbekende is voor de meeste eigenaren van caravans en campers geen optie. 68% is niet bereid om te delen, waar 26% zijn kampeermiddel wel met familie of vrienden deelt. Slechts 25% is bereid zijn caravan of camper via een deelplatform aan te bieden aan onbekenden.
Voor een nieuwe caravan of camper gaan consumenten voornamelijk naar een (dealer)bedrijf. Tweedehands wordt er veel verkocht, en dat gebeurt veel particulier. De belangrijkste reden die daarvoor wordt gegeven is een aantrekkelijke prijs, een caravan of camper kunnen overnemen van een bekende en het juiste aanbod. Tweedehands campers worden wel minder vaak particulier gekocht dan caravans. Reden hiervoor is dat het een complexer product is, waarbij het kopen bij een bedrijf extra zekerheid biedt.
De volledige rapportage van het onderzoek is exclusief voor leden beschikbaar.