De pagina wordt geladen...

Bovag logo
Corona: wat moet u hier als werkgever mee?
0%
Terug

Corona: wat moet u hier als werkgever mee?

Laatste update 01 januari 2020Leestijd: 3 min
Artikel header afbeelding

Het coronavirus is inmiddels ook in Nederland geconstateerd. Al dagenlang wordt u geconfronteerd met een stortvloed aan informatie over het virus. BOVAG zet op een rijtje wat er van u als werkgever op dit moment wordt verwacht.

Wat u als werkgever op dit moment kunt doen, is beginnen met het informeren van uw medewerkers. Vertel over de symptomen van corona en over hygiënevoorschriften en zorg voor basismiddelen zoals desinfecterende zeep en papieren zakdoeken. Kijk op de

website van het RIVM

voor juiste informatie hierover. Op deze website staat ook een

groot aantal vragen en antwoorden over het virus

. De belangrijkste adviezen zijn: regelmatig handen wassen, maak gebruik van papieren zakdoekjes en nies of hoest in de binnenkant van de elleboog. Publiceer eventueel

de signalenkaart

op uw intranet of hang deze op.

Wat als een medewerker ziek is?

Wanneer een medewerker symptomen opmerkt, laat deze dan thuisblijven en daar de huisarts bellen. Vervolgens instructies van de GGD opvolgen.

Mag ik mijn medewerkers verplichten om mee te werken aan een onderzoek om te kijken of zij besmet zijn?

Nee, alleen de GGD mag mensen verplicht laten onderzoeken. U kunt bij vermoeden van besmetting wel de toegang tot uw bedrijf ontzeggen maar dan moet u deze medewerker wel doorbetalen.

Mag een medewerker thuisblijven uit angst voor besmetting?

Nee, behalve wanneer er een goede reden is voor die angst.

Als een werknemer in quarantaine moet, heeft hij dan recht op loon?

Ja. Als een medewerker buiten zijn schuld om niet kan werken, is de werkgever loon verschuldigd. De ondernemer moet zorg dragen voor de verletkosten.

Wanneer een van mijn medewerkers besmet is, moet ik dan mijn bedrijf sluiten?

Nee, u hoeft uit eigen beweging niet uw bedrijf te sluiten. Alleen wanneer dat op aanwijzing van een overheidsinstantie wordt opgelegd.

Extra hygiëne voor showrooms en winkels

In winkels en showrooms is het nu extra belangrijk alle richtlijnen en voorschriften over hygiëne in acht te nemen. Besteed bij het schoonmaken extra aandacht aan oppervlakken en voorwerpen die door veel verschillende mensen worden aangeraakt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan: pinapparaten, toonbanken / balies, kassa’s, deurklinken, tafels en stoelen, Koffiekopjes, borden, bestek, Kranen, zeepdispensers, telefoons en toetsenborden.

Kijk voor meer nuttige tips voor ondernemers ook op de

website van VNO-NCW

.

Bezig met laden...

Door gebruik te maken van onze website geeft U toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.