De pagina wordt geladen...

Bovag logo
Confronteert jouw bank je met sealbagstops of afstortlimieten? Dit kun je doen
0%
Terug

Confronteert jouw bank je met sealbagstops of afstortlimieten? Dit kun je doen

Laatste update 01 januari 2020Leestijd: 3 min
Artikel header afbeelding

Steeds meer BOVAG-leden krijgen telefonisch en schriftelijk van hun bank te horen dat de acceptatie van en afstorten van contant geld binnen enkele maanden (drastisch) wordt afgebouwd. Dit kan niet zomaar. BOVAG heeft daarom contact met De Nederlandsche Bank (DNB) over dit onderwerp. In dit bericht leggen we uit wat je daarnaast zelf kunt doen.

BOVAG constateert dat er steeds meer digitaal wordt betaald en wil dat ook graag ondersteunen. We zien echter ook dat het digitale betalingsverkeer nog niet overal wordt gefaciliteerd (denk aan import of export van auto’s). Bovendien is niet iedere consument vertrouwd met digitale betalingen waardoor er nog steeds consumenten zijn die de voorkeur geven aan contant geld. Cash geld blijft daarom een belangrijk – en tevens wettig – betaalmiddel (je bent overigens niet verplicht om contant geld te accepteren).

Hoewel contant geld dus een wettig betaalmiddel is, krijgt BOVAG signalen van leden die worden geconfronteerd met sealbagstops en afstortlimieten. Omdat dit niet zo maar mag, heeft BOVAG contact opgenomen met DNB. In zo’n situatie kun je ook zelf actie ondernemen:

1. Check of je bank aan de voorwaarden heeft voldaan

Er kan alleen sprake zijn van een afsluiting van de sealbagservice en of beperking van het percentage cash wanneer je bank aan de volgende voorwaarden heeft voldaan:

  • Er heeft bij excessief cashgebruik vooraf een gesprek met jou plaatsgevonden.
  • De bank heeft kunnen uitleggen waarom zij vindt dat er sprake is van excessief cashgebruik.
  • Je hebt het cashgebruik niet aannemelijk kunnen of willen maken (lees hieronder hoe je cashgebruik aannemelijk maakt).
  • Je bank heeft DNB vooraf geïnformeerd over de op te leggen maatregel.

Zo maak je cashgebruik aannemelijk

Hier gelden de voorwaarden van de bank. Vraag de bank altijd eerst in een gesprek waarom zij vindt dat er sprake zou zijn van excessief cashgebruik (bijv. vergelijking van ‘soortgelijke ondernemers’).

2. Neem contact op en maak bezwaar

  • Neem contact op met je bank en maak bezwaar tegen de aangekondigde maatregel.
  • Geef aan dat je via BOVAG (anoniem) contact met DNB hebt opgenomen en dat DNB heeft aangegeven dat jij contact moet opnemen met de bank.
  • Leidt het contact niet tot verbetering (check bovenstaande punten), meld dit dan opnieuw bij BOVAG.
  • BOVAG kan de casus aan DNB voorleggen, die het bestuur van jouw bank hierop kan aanspreken.

BOVAG Ledenadvies helpt je

Loop je vast of verloopt het contact met de bank onbevredigend, laat dit dan weten aan BOVAG Ledenadvies via ledenadvies@bovag.nl of 030-6595300. De signalen worden anoniem opgepakt en besproken met DNB.

Bezig met laden...

Door gebruik te maken van onze website geeft U toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.