De pagina wordt geladen...
Steeds meer BOVAG-leden krijgen telefonisch en schriftelijk van hun bank te horen dat de acceptatie van en afstorten van contant geld binnen enkele maanden (drastisch) wordt afgebouwd. Dit kan niet zomaar. BOVAG heeft daarom contact met De Nederlandsche Bank (DNB) over dit onderwerp. In dit bericht leggen we uit wat je daarnaast zelf kunt doen.
BOVAG constateert dat er steeds meer digitaal wordt betaald en wil dat ook graag ondersteunen. We zien echter ook dat het digitale betalingsverkeer nog niet overal wordt gefaciliteerd (denk aan import of export van auto’s). Bovendien is niet iedere consument vertrouwd met digitale betalingen waardoor er nog steeds consumenten zijn die de voorkeur geven aan contant geld. Cash geld blijft daarom een belangrijk – en tevens wettig – betaalmiddel (je bent overigens niet verplicht om contant geld te accepteren).
Hoewel contant geld dus een wettig betaalmiddel is, krijgt BOVAG signalen van leden die worden geconfronteerd met sealbagstops en afstortlimieten. Omdat dit niet zo maar mag, heeft BOVAG contact opgenomen met DNB. In zo’n situatie kun je ook zelf actie ondernemen:
Er kan alleen sprake zijn van een afsluiting van de sealbagservice en of beperking van het percentage cash wanneer je bank aan de volgende voorwaarden heeft voldaan:
Zo maak je cashgebruik aannemelijk
Hier gelden de voorwaarden van de bank. Vraag de bank altijd eerst in een gesprek waarom zij vindt dat er sprake zou zijn van excessief cashgebruik (bijv. vergelijking van ‘soortgelijke ondernemers’).
Loop je vast of verloopt het contact met de bank onbevredigend, laat dit dan weten aan BOVAG Ledenadvies via ledenadvies@bovag.nl of 030-6595300. De signalen worden anoniem opgepakt en besproken met DNB.