De pagina wordt geladen...
Uit onderzoek van een autoverzekeringvergelijkingssite zou blijken dat een op de vijf automobilisten te maken heeft met schade aan zijn voertuig na het gebruik van een carwash. Rondvraag leert dat niemand in de carwashbranche dit beeld herkent, dat geschetst wordt in een bericht in de Telegraaf van 17 juli.
Bij BOVAG zijn geen signalen binnengekomen die wijzen op een structureel probleem met schade door wasstraten. BOVAG-leden wassen dagelijks duizenden auto’s. Het aantal schademeldingen dat bij BOVAG binnenkomt is stabiel en zeer beperkt. Genoemde enquête suggereert dat er jaarlijks bij meer dan twee miljoen auto’s schade door de wasstraat zou ontstaan. Als dat echt zou kloppen, zou dit zonder twijfel duidelijk zichtbaar zijn in de praktijk en in het aantal meldingen bij BOVAG en de aangesloten ondernemers. BOVAG doet het bericht dan ook af als onzin. Waar je zo min mogelijk woorden aan vuil moet maken.
Onder andere vakblad CarwashPro nam het bericht over. Wij hebben bij CarwashPro inhoudelijk gereageerd. Onze reactie is inmiddels toegevoegd aan het bericht: ‘Eén op de vijf automobilisten meldt schade na wasstraatbezoek’ | CarwashPro
Voorzitter Frank Vekemans van BOVAG Autowasbedrijven: ”Dergelijke berichten zorgen voor onnodige onrust bij consumenten, maar vooral ook bij onze leden. Wij vinden het belangrijk dat cijfers uit onderzoeken altijd goed worden geïnterpreteerd en dat media zich ervan bewust zijn wat de impact kan zijn van berichtgeving zonder hoor en wederhoor. Voor BOVAG is transparantie en een correcte weergave van de feiten altijd essentieel. Helaas komt het zo nu en dan voor dat dergelijke berichten zich verspreiden, dat kunnen wij helaas niet voorkomen.”
BOVAG ondersteunt autowas- en poetsbedrijven met een heldere schadehandreiking en een praktisch stappenplan voor schadeafhandeling. Hierdoor kunnen schademeldingen op een transparante, faire en klantgerichte manier worden beoordeeld en afgehandeld. In de praktijk blijkt dat veel vermeende schades al vóór het wasstraatbezoek aanwezig waren, of niet toe te rekenen zijn aan de wasstraat zelf.
BOVAG blijft zich inzetten voor heldere procedures, goede voorlichting aan klanten en een professionele afhandeling van schades. Wij adviseren leden om bij iedere schademelding het 'stappenplan aanpak autowasschade' van BOVAG te volgen, direct bewijs vast te leggen en transparant te communiceren met de klant.