De pagina wordt geladen...
De omzet van autodealers steeg in het tweede kwartaal weliswaar met 4,5 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder, maar de nettowinst nam af. Van 1,15 procent in Q2 2024 naar 1,05 procent in Q2 2025, zo wijst de jongste editie van de BOVAG Branche Barometer uit.
De dalende winst is te verklaren door de almaar stijgende kosten voor het dealerbedrijf. Zo stegen de kosten van huisvesting mee met de stijgende omzet (1,5% van de omzet werd besteed aan huisvesting). En ook de loonkosten stegen fors. In de werkplaats zagen we in Q2 de loonkosten stijgen met liefst 11,4 procent per monteur, en met 9,3 procent bij de indirecte werkplaatsmedewerker. Daarnaast stegen de kosten van kosten rijklaar maken en van garantie heel fors met respectievelijk 33,6 procent en 65,8 procent (onder andere vanwege de verdubbeling van de garantietermijn naar 12 maanden, hogere loonkosten en duurdere onderdelen).
Wat verder opvalt in de jongste editie van de BOVAG Branchebarometer is dat de omzet bij het dealerbedrijf op alle fronten stijgt, behalve in het magazijn, waar de omzet daalde met 1,0 procent. Dat is een trendbreuk. Voor een verklaring is het te vroeg, deze trend moet komende kwartalen gemonitord worden. Ook valt op dat het aantal verkopers per vestiging is toegenomen van 3,8 naar 4,4 (een stijging van 17,2%). Volgens Bert de Kroon, voorzitter BOVAG-afdeling Autodealers, kan dat te maken hebben met de diversificatie van het verkopersvak. Waar verkopers voorheen alles deden, van afhandelen lead tot rijklaar maken, zijn er nu ook medewerkers die uitsluitend orders verwerken of afleveringen doen.
Bert de Kroon concludeert dat een serieuze efficiencyslag noodzakelijk is in dealerland. “De tijd dat we konden vertrouwen op after sales als kurk waarop ons dealerbedrijf draaide, lijkt voorbij. We moeten ook aan de voorkant geld gaan verdienen. En dat is lastig zat met de fors gestegen kosten van huisvesting, energie en vooral loon. Ik weet dat veel dealers er alles aan doen om de efficiency te vergroten en de kosten te drukken. Denk aan speciale service-adviseurs aan het begin van het after sales-traject, en eerder genoemde diversificatie van het verkopersvak. Dankzij dat soort specialisten kun je efficiënter werken. Maar dat is kennelijk niet genoeg."
"We moeten beseffen dat we dit niet alleen kunnen. We moeten hier samen optrekken met de importeur en fabrikant. Ik doe hier een oproep om de handen ineen te slaan om samen de volgende efficiency slag te maken. Zo hebben we met zijn allen nog een wereld te winnen als het gaat om het aanpakken van de versnipperde automatisering en de inzet van AI in het dealerbedrijf. Ik denk dat dealerverenigingen daar een centrale rol in kunnen spelen. Want dit moet je echt per merk bekijken.”