De pagina wordt geladen...
BOVAG kreeg sinds vorig jaar zomer signalen van leden dat zij bij export de teruggevraagde bpm niet kregen van de Belastingdienst. Het ging om auto’s, bestelauto's of motorfietsen die naar het buitenland waren geëxporteerd, waarbij een kortdurend buitenlands kenteken – vaak een Duits kenteken – niet voldeed als bewijs van export. Na onder andere het signaal van BOVAG heeft de Belastingdienst daar nu verandering in gebracht. Je kunt het Duitse duurzame kentekenbewijs gebruiken om ook bij een kortdurende inschrijving bpm terug te vragen.
De reden dat de Belastingdienst geen bpm heeft terugbetaald, is dat - hoewel het voertuig Nederland had verlaten - er geen duurzaam kenteken van het bestemmingsland kon worden overlegd. Er zat slechts korte tijd een Duits kenteken op de auto, omdat het voertuig via Duitsland naar een ander bestemmingsland in Europa ging. In de ogen van de Belastingdienst was het kortdurende Duitse kenteken geen duurzaam kenteken en moest het duurzame kenteken van het bestemmingsland worden overlegd. Dit blijkt in de praktijk niet haalbaar, omdat de inschrijving in het bestemmingsland vaak niet binnen dertien weken plaatsvindt en dit lang niet altijd de koper is (er zitten meerdere schakels tussen).
BOVAG heeft dit probleem aangekaart bij de Belastingdienst. Uiteindelijk heeft de Kennisgroep bpm van de Belastingdienst op 10 juni besloten dat de duurzaamheid van het kenteken niet afhankelijk is van de tijdsduur van het kenteken, maar van het document zelf. Het Duitse kentekenbewijs, de Kraftfahrzeugbrief (ook wel ‘Duitse brief’ genoemd), mag dus gebruikt worden als bewijs bij bpm-teruggave, tenzij dit wordt gebruikt om bpm terug te krijgen voor een voertuig dat buiten Europa wordt verkocht.
De Belastingdienst heeft het standpunt over de bpm-teruggave hier gepubliceerd.