De pagina wordt geladen...
BOVAG krijgt veel vragen over het verscherpte toezicht op tachograafgerelateerde werkzaamheden, en in het bijzonder over wanneer de werkplaatskaart gebruikt mag worden. Ook in de media is er momenteel aandacht voor tachograaffraude, naar aanleiding van het ILT-rapport. BOVAG is in gesprek met de overheid en branchepartijen om een einde aan de onduidelijke regelgeving te maken.
In de praktijk komt het voor dat de RDW voorschrijft dat de werkplaatskaart alleen voor tachograafgerelateerde werkzaamheden gebruikt mag worden, terwijl een aantal truckfabrikanten adviseert om dit ook te doen bij bijvoorbeeld het uitvoeren van een software-update. Aad Verkade: “Dit is wat BOVAG betreft een onwerkbare situatie, waar snel duidelijkheid over moet komen. We begrijpen dat u in tijd van grote drukte niet zit te wachten op dit soort uitdagingen. Hierin mag u de steun en actie verwachten van uw branchevereniging. BOVAG is daarom in gesprek gegaan met het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat en de RDW.” Ook vond op 28 januari een overleg plaats waar naast BOVAG en RDW ook beide importeurs van tachografen, fabrikant DAF en enkele truckdealers aanwezig waren.
Op basis van de uitkomsten van deze gesprekken én de verplichtstelling van de smart tachograaf in juni 2019 zal BOVAG u de komende tijd via de nieuwsbrief en mogelijk in bijeenkomsten informeren.